Zwemmen in de golf van Riga

4 augustus 2016 - Kolka, Letland

Gisterochtend vertrokken uit Riga. Het eerst stuk door Jurmula hebben we op de heenweg al gefietst, maar je blijft je ogen uitkijken naar de huizen die er staan, en die vroeger door de elite werden bewoond. De huizen zijn of oud en vervallen, of alweer prachtig gerenoveerd. Jurmula was vroeger het Wassenaar van Riga. Maar het is weer aan een wederopbouw begonnen, de koffieprijzen stijgen mee met gelijke tred, drie euro voor een kopje koffie... Na Jurmula vervolgen we onze weg naar het noorden, nu langs de kust. We hebben gehoord dat dit een mooi stuk weg is. Helaas, over heel veel kilometers werd aan de weg gewerkt. Alles over één strook weg waar het asfalt al was weggeschraapt, met verkeerslichten, om beurten mag een kant gaan rijden. De eerste keer netjes gewacht to het licht op groen ging, eerst de auto's maar even voor laten gaan en wij er dan achter aan. Alleen toen wij nog maar halverwege waren ging de andere kant al rijden. Dus bij de volgende zijn we maar gewoon voorzichtig door gaan rijden. Maar daarna was het heerlijk fietsen, veel bos en af en toe zicht op zee. Onderweg weer lekker gerookte vis gekocht en dat op het strand opgegeten. Het was ons al opgevallen dat bij de huizen een soort aarden 'heuveltje' lag met  een deur  en een rookkanaaltje. Dit wordt vermoedelijk gebruikt om zelf vis te roken. Wanneer je er op gaat letten, zie je ze in allerlei vormen. Aangekomen op de camping (aan zee)in Abragciems hebben we dan eindelijk onze 'badlakens' op het strand uit kunnen spreiden en een duik in de Golf van Riga kunnen nemen.

Vanochtend wakker met regen! Dat hadden we niet verwacht, nadat het gisteren zo'n heerlijke dag was. Maar uiteindelijk hebben we onze regenpakken maar een kwartiertje aan gehad en toen werd het weer droog en eindigde de dag weer heerlijk zonnig. Vandaag was het simpel, één lange rechte weg 76 km, (nou ja, er zat af en toe een bocht in) naar de uiterste noordpunt van Letland, Kolpa. Bij Kaap Kolka botsen de golven van de Golf van Riga tegen de golven van de Oostzee. Doordat het nu rustig weer was, was het niet zo spectaculair, maar het komt voor dat de golven 7 meter hoog tegen elkaar botsen en dat zal dan indrukwekkend zijn. In het verleden zijn hier dan ook heel veel boten vergaan.  Er is nu een vuurtoren geplaatst, 6 km uit de kust op een kunstmatig aangelegd eiland, de schepen moeten hier nu om heen varen.