De mist(regen) in...

5 augustus 2016 - Ventspils, Letland

De dag gisteren eindigde zo mooi! Ondergaande zon, lekkere temperatuur. Vandaag different koek....bij het opstaan was het al grijs en somber. Maar vol goede moed op pad richting Ventspils. Dat is ook weer één rechte weg van 75 km. Gisteren kwamen we nog dóór een paar dorpen, maar vandaag was dat zelfs niet het geval.

Na 20 km zijn we wel afgeslagen naar Mazirbe. Dat is één van de dorpjes aan de kust waar nog de oorspronkelijke lijflanders wonen, die een andere taal spreken dan het Lets. Er was wel een informatiebord met interessante info, het Lijflandhuis ( cultuurhuis), maar verder geen kip te bekennen.....laat staan dat we ergens een kop koffie konden drinken. Dus maar even zelf koffie gebrouwen en weer op pad.

De hele weg hadden we ook nog een flinke wind tegen. We moesten echt moeite doen om onze snelheid boven de 15km/u te houden. Nou had ik een camping op internet gevonden in Liepene, ongeveer 15 km vóór Ventspils. Via een onverharde weg hebben we die dan ook gevonden. Net op dat moment begon het te spetteren. Bij het inchecken hebben we nog gevraagd waar we boodschappen konden doen.Antwoord: Ventspils.

Toen hadden we verstandiger moeten zijn en moeten besluiten dan ook maar door te rijden naar Ventspils. Maar dat hebben we dus niet gedaan.....tent opgezet. Nog meer regen. En toen kwam het punt: boodschappen, eten? We besloten toen toch maar 'even' naar V. te rijden. Dat bleek toch 20 km te zijn! De regen werd helaas ook steeds intenser. We hebben in Ventspils wat gegeten en de boodschappen( bijv. voor ontbijt) gedaan. Het historisch centrum hebben we maar even gelaten voor wat het was ( dat blijft daar nog wel even liggen) en weer terug gefietst. Onderweg terug wel een beetje regen, maar nu we weer op de camping terug zijn regent het gestaag. Het schijnt morgen wel weer wat beter te worden......

Al met al betekent dat dat we vandaag 112 km getrapt hebben. Morgen is het reisdoel Pavilosta. Daar zijn we op de heenweg ook geweest. Vandaar gaat de route langs dezelfde weg terug, uiteindelijk naar Klaipeda.( maar misschien maken we nog een ommetje)