2 dagen treinen

2 augustus 2016 - Riga, Letland

Maandag 1 augustus.
Nog even een nagekomen verhaaltje bij een foto. De Dôme kerk in Tallinn werd (vroeger) bezocht door de upper- class van Tallinn. Dat waren dus in hoofdzaak de adelijke Duitse families. De kerk hangt dan ook vol met wapenborden. Daarnaast hadden de 2 belangrijkste families een wel heel speciale plek: een eigen ' tuinhuisje'! Kijk maar eens naar de foto.
Verhaaltje 2: het heeft dus zondag overdag even flink geregend. Toen we terugkwamen bij de tent was er toch iets niet goed gegaan. Water was op het grondzijl gelopen, vervolgens naar de laagste plek.....en daar lagen nou net alle kaarten en boekjes. Alles zeiknat dus. Zie dat maar eens droog te krijgen.
Vandaag met de trein naar Valga, richting Letland. Morgen dan nog verder treinen naar Riga om vandaar weer terug te fietsen naar de auto in Klaipeda. Eerst vanaf het kleine stationnetje bij de camping naar Tallinn en dan overstappen op de Intercity. Reizen per trein met de fiets is easy hier. Ingang van de trein is op perronhoogte, dus of je nu met een fiets, een invalidenkar of een wandelwagen komt, je rijdt zo de trein in. Voor de fietsen zijn zelfs speciale ophangbeugels in de trein, zodat je deze niet constant vast hoeft te houden. En... de fiets gaan gratis mee!!
Dus we verwachtten een relaxt begin te hebben van onze treinreis. Maar....hier wordt dus heel veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de fiets mee te nemen in de trein. In het speciale compartiment hingen al een aantal fietsen, dus ophangen was geen optie. Daar sta je dan met je fiets met bagage, waarmee je moeilijk kan manoeuvreren.  Midden tussen de wandelwagens, andere losse fietsen, een invalidenwagen, een man met een enorme plaat hardboard, die ook min of meer klem stond. En dan moest er af en toe ook iemand uitstappen wiens fiets in de beugels hing. Het had allemaal wel wat hilarisch. Maar iedereen is vriendelijk en geduldig, niks geen irritatie, dus we zijn 'gewoon' in Tallinn met de fietsen uitgestapt......
Terwijl ik dit schrijf ziitten we in de intercity op weg naar Valga. De fietsen hangen in de beugels, de bagage eronder, en wij op een bankje ernaast. Tijd om te lezen, te internetten en naar het landschap te kijken, vliegt wel wat sneller voorbij dan op de fiets.
Dinsdag 2 augustus
Gisteren hadden we feitelijk geluk dat we niet hoefden fietsen, want het heeft vrijwel de hele dag geregend. Ook bij aankomst in Valga regende het nog. Niet hard, maar toch...Er was even twijfel of we een B&B zouden nemen, maar we besloten toch de tent op te zetten.
Dat was in feite bij een particulier die zijn (ruime) tuin had omgetoverd tot een minicamping. Er werden ook kamers verhuurd. Douchen konden we gewoon binnen en de garage was ingericht als 'keuken'. Uitstekend verzorgd.
En we hadden geluk. De tent stond net en het werd weer droog.
Valga is een bijzonder plaatsje. Niet vanwege de cultuur, maar meer vanwege het feit dat de grens met Letland dwars door het dorp loopt( er staan grenspalen). In de afelopen eeuwen zijn er wel eens spanningen geweest. De russen maakten er één stad van, maar na de onafhankelijkheid in 1991 waren het plotseling weer gescheiden landen/ plaatjes. Bij de invoering van Schengen in 2004 verviel de grenscontrole.
Overigens het het Letse deel Valka.
In het stadje veel vervallen panden. Het lijkt wel of men dat hier maar zo laat en liever een nieuw huis bouwt ( ruimte zat!). Maar hier en daar lijkt het wel een spookstadje.
Vandaag dus met de trein naar Riga. Het is nu wel duidelijk dat Letland minder welvarend is dan Estland. Dat zie je aan de huizen, infrastructuur en vooral aan de trein.
De NS kan een puntje zuigen aan de Estse treinen, maar de trein in Letland is een ouderwetse (opgeknapte) boemel, met al het gepiep en geslinger dat er bij hoort! Maar hier in Leland zit je dus, met z'n 2en en fietsen, voor € 15 drie uur in de trein!
En.....wel super internet. Kom daar in Nederland maar eens om....
De trein komt rond half zes aan in Riga. We gaan dan weer een nachtje naar de City camping. Morgenochtend gaan we dan weer lekker fietsen. Het weer ziet er weer goed uit!

1. Marja Sinkeldam:
    2 augustus 2016
    Leuk John en Nel om dit te volgen. Hoorde van Joop ook dat het interessant is om jullie te volgen. Ik ga er even lekker voor zitten om jullie verhalen te lezen.
  2. Joop:
    3 augustus 2016
    Goedemorgen reizigers! Na een half etmaal zonder telefoon en internet weer digitaal aanwezig. Kennelijk hebben wij zo'n beetje hetzelfde weer. Hier ook regen. Weer een interesseant verhaal enne de firma NS moet daar maar eens gaan kijken.
    Veel fietsplezier en droog weer!
    Atie en Joop
  3. Marijke van Essen:
    4 augustus 2016
    Heel leuk om te lezen, Nel en John, al doe ik het jullie niet na.....wel super dat Intranet zo goed is in de trein en toch ook plekje gevonden voor de fietsen en dat jullie er ook mog bij konden zitten. Nou succes naar Klaipeda! Groetjes