De toerist uithangen...

23 januari 2014 - Luang Prabang, Laos

Aan de hand van een city map en de lonely planet vandaag door Luang Prabang gestruind. Een bijzondere stad, met een zeer koloniaal verleden. De Franse invloed is duidelijk te zien in de straten en aan de 'franse' huizen. Dus een typische mix van Azië met Europa. De stad is terecht een World Heritage Site.

Het is ook wel een bizarre tegenstelling met het Laos buiten deze stad. Tot nu toe hadden we ook vrijwel geen buitenlanders gezien, maar hier in LP barst het ervan, veel backpackers en waarschijnlijk veel mensen die in groepsverband reizen. Het is dan ook een drukte van belang op de ( toeristen) markt en in de luxueuze eethuisjes. Gek genoeg was de rondwandeling heel rustig en ook bij de verschillende highlights( voornamelijk tempels) was het heel rustig.

Bij de tempels worden, voor de Boeddhisten, offergaven verkocht( bijv. bloemen). Tot onze verbazing( ontzetting) ook kleine vogeltjes in piepkleine kooitjes. We begrepen al gauw dat deze dan bij de tempel worden losgelaten om zo ' de spirits' vrij te laten. We konden het niet nalaten om, in ieder geval, 2 vogeltjes te redden! ( wat gebeurt er met de vogeltjes die niet worden verkocht....?)

Vanmiddag belandden we bij een lounge bar met de naam Utopia. Deze werd door de lonely planet aanbevolen vanwege de ontspannen sfeer en de prachtige ligging aan de rivier. Dat is in ieder geval geen woord gelogen. Wij hadden ons uitgestrekt op ligmatten, voelden ons één met het loungende jonge  publiek en wachtten/ hoopten op bediening. Dat bleek waarschijnlijk te werelds......na 20 minuten waren wij wel doorgelegen en zijn maar vertrokken. Helaas spreekt en verstaat men hier, dus ook de bediening, nauwelijks engels. Op mijn beleefde opmerking dat 'service has to be considered as an Utopia and probably we are too old....' werd gereageerd met 'yes, yes, yes! (daar moesten we natuurlijk wel erg om lachen!)

Vanavond (weer) op de avondmarkt gegeten. Dat is wel bijzonder. Er staan stalletjes met Laotiaanse gerechten. Een soort lopend buffet. Je pakt een bordje en schept diverse gerechten erop en betaald ( omgerekend) 1 euro. Dan kan je daarbij nog een ( hele) vis of vlees van de grill nemen. Biertje erbij en heerlijk smullen!

1. Marijke:
    23 januari 2014
    Mooi verhaal weer. Er zijn inderdaad veel toeristische reizen naar LP. In 1 boeking Vietnam, Laos en Thailand. Beetje veel!
    Hebben jullie ook gehoord over de politieke toestand in Bangkok? Ga daar op de terugweg dus maar niet naar toe.
    Groetjes, veel plezier
  2. Betty en Ad:
    23 januari 2014
    Utopia zei je?!! we kennen hier sinds kort ook een Utopia, maar dan op TV. De mensen lopen er weg en dat kost hun een hoop geld. Lijkt meer op een gevang, ha ha. Liever die van jullie dan.....Dus een "rustdag" voor jullie. Ook lekker.
  3. W&T:
    23 januari 2014
    lekker toch...zulke relax momenten...goede oplader voor de dag van morgen! xx
  4. Magda en Jelle Hoogeboom:
    28 januari 2014
    Beste Nel en John
    Wat schrijven jullie leuke stukjes en wat maken jullie veel mee.
    Een dag zonder fiets, lekker niksen en toeristen kijken.
    En 2 vogels gered !!!!!. Nieuwtje Wendy heeft een dochtertje
    geboren 27 Januari om 11 uur, kwam voor dat ze naar huis ging s`middags nog even langs de afdeling alles goed met moeder en dochter lief klein poppetje van ruim 6 pond schatje.Nou veel liefs en pas op jullie zelf. jelle en Magda