Heerlijk zoeven...

22 januari 2014 - Luang Prabang, Laos

Over vandaag kunnen we kort zijn....een lange rit! 110 km naar Luang Prabang. Zoals iedere ochtend was het weer mistig en (steen) koud toen we om 8 uur vertrokken. We hebben spijt dat we geen handschoenen hebben meegenomen. In tegenstelling tot gisteren was de kwaliteit van de weg een verademing. Ondanks dat het een ' highway' naar Luang Prabang is, was er toch weinig verkeer, dus dat rijdt ook lekker.

Om 10.00 een bakkie thee om op te warmen, gelukkig brak rond 10.30 u de zon door en werd het weer heerlijk warm. Fascinerend is dat de mensen ( dus ook 's ochtends in de kou) allemaal vóór het huis rond een vuurtje zitten. Zelfs als er een stenen huis staat ( zie je langs deze weg iets meer) dan nog maken ze buiten vuur. De huizen hebben kennelijk geen keuken.

Bijna alle families zijn bezig met de verwerking van een soort lang gras, met pluimen ( zoals pampasgras). Eerst liggen de bundeltjes gras aan de kant van de weg te drogen, dan worden de zaden eruit geslagen, verder boven een ton, waarin een vuur brandt verder gedroogd en dan tot een soort vloervegers samengebonden. Ieder gezin heeft zo een productie. Dit wordt dan opgehaald en gaat waarschijnlijk naar de markt.

We trapten de 110 km weg in  6 uurtjes en arriveerden om 15.30 u in Luang Prabang. Dit is de oude hoofdstad van Laos en een World Heritage Site. We vonden een prachtig en gezellig guesthouse. Vanavond al even het stadje ingelopen.......wat een shock na de dagen hiervoor. Er lopen hier net zoveel toeristen als in Valkenburg!

Morgen de boel maar eens verkennen, want het schijnt wel heel mooi te zijn!

1. Yvonne en Chris:
    22 januari 2014
    Ik heb het idee dat de afstanden steeds groter worden...! Goed hoor! Morgen rustdag om de stad te verkennen?
  2. Betty en Ad:
    22 januari 2014
    Wat een prachtige verhalen, wat zullen jullie genieten van al dat moois en onbekende dingen.
  3. Hiddo & Laura:
    22 januari 2014
    Wat winnen we trouwens als we de vraag goed hebben op de foto?
  4. Hiddo & Laura:
    Wij denken tamarinde?!
    :-)
  5. Marijke:
    22 januari 2014
    Het lijkt wel sterk ergens op maar de beschrijving wijkt af. Ik weet het niet.