handschoenen, varkensneuzen en zeewier....

24 januari 2014 - Luang Prabang, Laos

De guesthouse- eigenaar zat vanochtend te bibberen achter de desk. Het was vanacht 4 gr geweest. Nog nooit zo koud, normaal in januari minimaal 12 gr! Nou, dat hebben we de afgelopen dagen op de fiets wel gemerkt! Kouwe klauwen..dus we hadden ons voorgenomen op zoek te gaan naar handschoenen. Vind die maar eens in een tropisch land! Uiteindelijk belandden we op een overdekte markt in een soort sportshop. Er liep nog een jong stel in de winkel rond. Ik vroeg aan de eigenaar of hij ook handschoenen verkocht, waarna hij onder in een rek dook en met wollen (dames) handschoenen tevoorschijn kwam! Het jonge stel was gelijk gealarmeerd...zij waren ook op zoek naar handschoenen!( zij kwamen uit Australië en daar is het nu 30gr). De vraagprijs was 35.000 kip per paar( ca € 3,30). We maakten een Australisch- nederlands opzetje en tikten 4 paar af voor 100.000 kip! Maar wij zullen op de fiets geen koude handen meer hebben' s ochtends......

Overigens breekt steevast rond 10.30 uur de zon door en wordt het dan langzaam warmer. ' s middags zoek je dan weer de schaduw op!

Naar de ochtendmarkt geweest. Dat blijft toch fascinerend om te zien wat allemaal aan etenswaren wordt verkocht. 95% ziet er heerlijk uit, maar de rest zou ik toch niet door mijn strot krijgen ( bijv. varkensneus.....). Maar veel andere dingen hebben we toch al geproefd.

Vanmiddag nog een rondje gefietst in de omgeving en vanavond zijn we bij een Laotiaans tentje gaan eten. Er stond nog één ding op onze lijst om te proberen.....zeewier. Op zich niet zo vreemd, maar het wordt hier gedroogd en gekruid en dan bijv. gebakken. Smaakt heerlijk. Het wordt geoogst uit de Mekong, dus een beetje raar dat het ook hier zeewier heet...

Morgen gaan we weer verder. Misschien een beetje slap, maar we laten ons met een taxi ca 100 km verderop brengen. De bergen direct bij Luang Prabang zijn venijnig hoog en lange klimmen van >10%. Dus volgende berichten  komen uit de omgeving van Phou Khoun( als daar tenminste wifi is....)

1. Myrna:
    24 januari 2014
    ah met die handschoenen denken jullie tenminste ook even aan ons hier in Nederland :-)
    Geniet van de rest van de reis!
    Liefs,
    Myrna
  2. Lester en Kitty:
    25 januari 2014
    Lieve luitejs.
    Wat een verscheidenheid aan mensen, natuur en cultuur. Vond ik die insecten al heel apart, die neuzen zijn echt erg. Krijg toch een ander idee bij het eten van het land. Dan liever naar de olifanten kijken. Geniet verder, wij genieten van jullie verhalen.
    Groetjes Lester en Kitty
  3. Betty en Ad:
    26 januari 2014
    Nee joh, handschoenen hebben we hier niet nodig, geen winter :-( hoor. 6 gr, regen en wind. bij jullie is het overdag tenminste nog warm, hier kan je er geen chocola van bakken. Nel, gisteren met zussen de marathon van Egmond gelopen. Poeh poeh, ook bergje op en af ook al zijn ze niet zo pittig als die van jullie, varkensneuzen hebben we niet gezien wel schotse hooglanders, zien er trouwens ook lekker uit. Wel slim die taxi, tenslotte heb je vakantie. John, is er een routekaart van jullie tocht, daar vroeg Ad om.
    xx
  4. Gerda:
    26 januari 2014
    Als je een beetje creatief denkt trek je toch een paar sokken over je handen tegen de kou. Ria en Dick ook al met een truck de berg op, wat is dit met jullie? Geintjes. Dikke knuffel.