Toerist in Riga

22 juli 2016 - Riga, Letland

Vandaag dus een dag de toerist uitgehangen in Riga. Wat een fantastisch mooie stad! Er is een 'oud centrum', daterend vanaf ca. 1500 en een 'nieuwe centrum', wat in feite de stadsuitbreiding is die eind 19e eeuw is gerealisserd.

In de oude stad is weliswaar in de 2e WO veel verwoest of beschadigd, maar veel is ( vooral na de russische bezetting) vanaf de jaren 90 gerestaureerd of vernieuwd. We hebben een eigen stadswandeling gemaakt langs de highlights, maar ook door zijstraatjes. Dan zie je ook dat er nog veel moet gebeuren.

Het is een heel relaxt centrum, best wel veel toeristen, maar niet de drukte als in Amsterdam. Het gaat te ver om het hier te beschrijven, maar de stad ( en natuurlijk heel Letland) heeft een bewogen geschiedenis doorgemaakt.

In de middag zijn we (door het fraaie stadspark)naar de nieuwe stad gelopen. Dat heeft zich ontwikkeld in een bloeifase en dat is te zien! Er staan enorm veel kapitale huizen in art- deco en jugendstilstijl. Echt verbluffend wat een architectonische pronkzucht. De meeste huizen zijn in perfecte staat, maar aan een behoorlijk aantal wordt nog geklust. Aan het eind van de middag zijn we nog naar een wijk van Riga gefietst waar juist veel houten (land)huizen staan. Peter de Grote had afgekondigd dat buiten de stadsmuren geen stenen huizen gebouwd mochten worden. Nu zijn er 170 op de unesco lijst geplaatst ( maar lang niet allemaal gerestaureerd).

We hebben al eerder gemeld dat de Letten veel paddenstoelen zoeken. Die worden dan ook in marktstalletjes verkocht. Dus we zijn vanavond aan de padenstoelen( omelet ) gegaan. Heerlijk!

Morgen gaan we weer fietsen. Naar het noorden, richting Tallinn!

1. Joop:
    22 juli 2016
    Hopelijk is julli fysieke hardeschijf groot genoeg voor al die info!
    Blijf genieten, doen wij ook van jullie belevenissen!
  2. Peter Beij:
    23 juli 2016
    Hoi John en Nel,

Riga ken ik niet. Klinkt goed allemaal.
    Tallinn wel. Ik ben daar een paar maal geweest met de hoovercraft vanaf Helsinki. Alweer een tijdje geleden, maar ook een mooie (Hanze) stad. Geniet er van. Hou het droog en blijf heel.

Groet, Peter