WAT EEN GEKKE DAG!!! Niet luieren op het strand...

24 juli 2016 - Salacgriva, Letland

Vanochtend vertrokken uit Riga, richting Tallinn. Voordat je deze stad eens uit bent... gelukkig maar één keer echt fout gereden, we eindigden voor een hek op een fabrieksterrein... tja, dan kom je niet veel verder. We hebben besloten om af te wijken van ons oorspronkelijk plan. Dit heeft vooral te maken met de wegen waar we op rijden, die zijn behoorlijk druk. Maar vanochtend ontkomen we er niet aan om eerst een stuk A1 te volgen, niet zo breed als in Nederland, maar wel loei druk. Daarom eerst maar van die lichtgevende hesjes gekocht, vallen we tenminste goed op!! Probleem is nu we niet de oorspronkelijke route volgen, dat er minder campings zijn. Ons eindpunt voor vandaag was Saulkraste, aan de kust en maar  rond de 60 km van Riga.
Op de fiets had ik al visioenen van een middagje luieren op het strand....
Bij de touristinformation kregen we twee campings door, waarvan één min of meer direct aan het strand. Helaas... een soort Duinrell en geen geschikte plek meer voor een tentje, ook een blokhut niet meer beschikbaar.
Op naar de andere camping, bij een Paintball gebeuren. Ook deze mogelijkheid viel af, twee vrijgezellenfeesten op het terrein....compleet met paintball tot 22.00 uur en daarna volop feesten. De eigenaresse was eerlijk, ze raadde het ons niet aan want we zouden geen rustige nacht hebben. Als een speer terug naar de touristinformation, gelukkig nog open. Na wat telefoontjes werd een guesthouse gevonden, hier kwamen we ongeveer half vijf aan..... Ik moest even aan hotel California denken...
In het gras lag een dronkaard zijn roes uit te slapen, aan een picknicktafel zat een man met een biertje in zijn hand, ook niet meer helemaal nuchter. Maar hij wees wel naar een winkeltje op het terrein. De dame aldaar sprak geen woord Engels, maar met wat hulp van iemand die een ijsje aan het eten was begreep ze dan toch dat we voor een kamer kwamen. We moesten even wachten... en wachten... en wachten... Wat bleek, de sleutel van de kamer was zoek.  Om een lang verhaal kort te houden, uiteindelijk is er een werkman bij gehaald die het slot uit de deur heeft geboord. Inmiddels was de eigenaar ook gearriveerd, die sprak wel Engels, five minutes... Na twee uur!!! konden we in onze kamer. Een kamer met douche... maar geen warm water, want er was een leiding stuk. Gelukkig is er nog een warme douche op de gang. Wat grappig was, de man 'van het slot' had een T-shirt aan van de Kringloopwinkel uit....Leiden!
De eigenaar ging voor ons nog even de sleutel van de buitendeur halen...maar die bleek er ook niet (meer) te zijn.
In plaats van rond de 60 km hebben we vandaag door al dat gedoe 85 km gefietst..
Na het eten nog even naar het strand gegaan, maar toen ging de zon net achter een grote wolk...