Riga, here we come!

21 juli 2016 - Riga, Letland

Na een paar mooie dagen was het vandaag helaas erg bewolkt. Maar gelukkig geen regen. Vanaf Tukums ging het in vrijwel een rechte lijn naar het noorden, richting zee: de Bocht van Riga. Daar in het bos/ duinen eerst maar eens een kop koffie gemaakt, want de tenten moet je hier met een lampje zoeken.

De weg gaat nu evenwijdig aan de kustlijn en na nog eens 15km bereiken we Jurmula. Dit is in de vorige eeuw een heel beroemde badplaats geweest waar vooral de Russische jetset hun kapitale Datschja's hebben gebouwd. (Heel)veel daarvan verkeren in een deplorabele staat, terwijl de nieuwe generatie kapitaalkrachtigen er nu ( vaak protserige) landhuizen laten bouwen. Een groot contrast. En dat is niet een klein dorpje, maar het is kilometers lang!

Onderweg proberen we toch steeds lokale producten te scoren. Vooral gerookte zeevis ( Litouws: zuvis, Lets: zivis) wordt veel in kraampjes verkocht. Maar ook bosbessen, frambozen, kersen en vooral paddestoelen. Je ziet overal mensen in het bos struinen om te oogsten. Vandaag weer gerookte vis gekocht en vanavond bij de tent genuttigd  met zuurkoolsalade. Lokaal biertje erbij......voortreffelijk!

Vanaf Jurmula was het nog ca 20 km naar Riga. Dat is wel een overgang: een grote stad ( 1/3 van de Letse bevolking woont in Riga). In Riga is één camping: de City Camping. Dus niet veel keus, maar direct bij de brug naar de oude stad. Het is eigenlijk wel een afschuwelijke camping ( een soort parkeerterrein voor campers en een veldje voor tenten), maar vooruit 2 nachten houden we het hier wel uit. Morgen gaan we Riga bekijken.

1. Rita Johnston:
    22 juli 2016
    So much fun to read all about your adventures. Feels like we are riding right along with you!
    Enjoy!
  2. Gerda:
    22 juli 2016
    Ziet er weer goed uit. Leuke verhalen om te lezen. Geniet er van.
    Jullie hebben het gelukkig niet zo heet als bij ons de afgelopen 2 dagen.
  3. Marijke van Essen:
    22 juli 2016
    Heel bijzonder, waarom hebbn deze mensen zulke vreemde hoofddeksels/ maskers op?