Toerist in Liepaja

8 augustus 2016 - Pērkone, Letland

Even een sprongetje vooruit. We zijn gisteren aangekomen op camping Verbelnieki in Perkone, ca. 6 km onder Liepaja. We hadden besloten om hier 2 nachten te blijven zodat we Liepaja konden bezoeken.
Over gisteren is niet veel te vertellen. Het was het laatste deel van het 'saaie' stuk waarover we gisteren al schreven.( we hebben inmiddels begrepen dat het toch ongewoon is dat het in de zomerperiode zo hard waait).
Rond 3 uur reden we de buitenwijken van Liepaja binnen. Dit is ook een stad aan de kust die de geschiedenis over zich heen heeft gekregen. Dat was al direct te zien aan de jaren 60/70 'russische' flats langs breed opgezette wegen. Maar dat is nu geen vrolijk gezicht. Maar zo te zien zijn ze hier toch het een en ander aan het aanpakken. Er worden flats gesloopt.
Liepaja is een uitgestrekte stad, dus het was wel een half uurtje fietsen naar het oude centrum waar de Tourist informatie is. Daar wat info opgehaald en gevraagd naar een camping. Zij verwezen ons dus naar Verbelnieki.
We keken wel even op, want op het eerste oog leek het een drukke camping ( en dat zijn we helemaal niet gewend....meestal staan we alleen), maar het was zondag dus er waren veel dagjesmensen voor het strand, de speeltuin, etc. Verder prima camping.

Vandaag dus naar Liepaja om de toerist uit te hangen. We zijn op de fiets gegaan. Nu weten we wat het is om wind mee te hebben. Met gemak haalden 25 km/ uur, terwijl we tegenwind moeite moeten doen om boven de 15 te blijven. Dat scheelt een slok op een borrel.
Liepaja is een bezoek zeker waard. Aan de hand van een stadswandeling hebben we het oude centrum doorkruist. Er staan nog (heel) veel houten huizen 18e/ 19e eeuw. De bouwstijl is een beetje datschja- achtig. En je ziet in alle staten ( van ontbinding tot renovatie). Er is in ieder geval nog een hoop werk aan de winkel!
Eind 19e begin 20e eeuw( vlootbasis tsaristische tijd) is een bloeiperiode geweest waarin ( vooral door de russen) veel kapitale panden zijn neergezet. In diverse bouwstijlen maar met een nadruk op jugendstil/art nouveau. Indrukwekkend!

De grap is dat hier ook een Czaar Peter huisje is, net als in Zaandam! Peter 1e heeft in dit huisje overnacht en sindsdien is dit houten huis dus ook bewaard gebleven.
Erg mooi/ leuk was ook de lokale markt, overigens ook in een schitterend gebouw. Er is ( nog)maar weinig toerisme hier, dus de markt is gewoon voor de lokale bevolking. Het aanbod van bosbessen en paddestoelen is overweldigend, maar daarnaast natuurlijk alles wat men nodig kan hebben.
Aan het eind van de dag zijn we nog even terug gegaan om honing,bessen en yoghurt (losse verkoop) te kopen.

Morgen wordt onze laatste volledige fietsdag. We eindigen zo'n 20km vóór Klaipeda, zodat we woensdagochtend dan aankomen bij de auto......het eind is in zicht!

N.B.het uploaden van foto's lukt niet, dus dat volgt later.

1. Joop:
    8 augustus 2016
    Hallo John en Nel!
    Dank voor alle verhalen en wtenswaardigheden. Super!
    Lekker fietsen morgen en dan op naar huis.
    Weer in je eigen bedje!
    Goede reis.
    Atie en Joop
  2. Peter Sterrenburg sr.:
    8 augustus 2016
    Dag allebei. Wederom genoten van jullie reisverslag tot nu toe.
    Geniet van de laatste loodjes, en.....wat zal de auto luxe aanvoelen.
    Lieve groet,
    Peter sr.