Gejaagd door de wind

6 augustus 2016 - Pavilosta, Letland

De volgende etappe! 's Ochtends zonnetje op de tent, dat ziet er goed uit!
Eerst natuurlijk weer naar en door Ventspils fietsen. In deze landen hebben ze er een hekel aan om richtingsborden te gebruiken en als ze er staan dan is het aan de overkant van een kruising (het Luik syndroom voor de senioren onder ons...).
Maar met een kaart en een beeje richtingsgevoel komen we er weer uit.
Het is eigenlijk heel bijzonder: Ventspils ligt ongeveer in het midden tussen Kolka en Liepaja (ca. 210 km), en is een behoorlijke en levendige havenplaats. Zodra je buiten de stad bent is er helemaal NIETS!
Het is één rechte weg, met rechts bomen en links bomen, geen dorpen, geen koffietent. Verschrikkelijk saai dus. Onderweg hebben we 3 categoriën vastgesteld: minder afschuwelijk, afschuwelijk en heel afschuwelijk.....
Daarnaast staat er al dagen een fikse zuidwestenwind en wij gaan......juist!
Het is dus de hele dag flink doortrappen, dan komen we er vanzelf.
Het weer werkt ook al niet mee. Het is nogal instabiel. Het ene moment kan de zon schijnen, terwijl er al weer een dreigende lucht aan komt zetten. En ja, dan valt er een bui.
Maar we hebben het best naar ons zin, hoor!
Na ca. 80km zijn we in Jurkalne aangekomen. Daar zijn we op de heenreis afgeslagen richting Riga( dus naar het oosten). De 'cirkel' is dus rond. Vanaf dit punt rijden we dus het zelfde traject als op de heenreis.
3 km buiten Jurkalne ( 5 huizen en een mini- supermarktje) is een camping aan zee. Een gigantisch terrein met een ' eigen' strandopgang. Het is wel een bijzondere kustlijn hier. Het zit een beetje tussen duinen en kliffen in. Je moet met een trap ca. 20 meter naar beneden.
Het is ook altijd verrassend hoe het sanitair op een camping is geregeld. Soms modern, soms uiterst eenvoudig ( met dry toilet als uiterste). Hier is een sanitair gebouwtje, met toiletten achter half hoge schotjes. Erg bijzonder......( helaas geen foto gemaakt!)
De camping ligt dus een beetje in de middle of nowhere, maar wat schetst onze verbazing: verscholen achterin ligt een restaurant. En daar hebben we prima gegeten!