Rijen, rijen in een wagentje.... en daarna weer verder op de fiets...

25 januari 2014 - Kasi, Laos

Verslag 25 januari
Om 9.15 uur stond de taxi voor de deur. Een autootje met open laadruimte met zitbanken. De fietsen, bagage en wij dus achterin. De rit naar Phou Khoun is ca 110 km, dus we moesten het wel even uitzitten. In het begin een beetje fris (waren goed warm gekleed), maar, zoals gebruikelijk, ging na een uurtje de zon schijnen. De rit ging regelrecht de bergen in. Een traject dat wij dan eventueel in 2 etappes hadden kunnen/ moeten fietsen.
Maar het was al gauw duidelijk dat dat heel zwaar zou zijn geweest; de weg ging, in klimmen van 15 en 20 km omhoog, en dan ook nog behoorlijk steil!
Dat had het vakantiegevoel toch wel behoorlijk teniet gedaan......dus wij vonden dit een goede keus.
Onderweg één keer gestopt ( de chauffeur moest eten), konden wij Lao koffie drinken ( Laos heeft eigen koffieproductie). Daarna in éen keer doorgescheurd naar Phou Khoun. Het landschap onderweg is prachtig... De dorpjes authentiek ( mooi woord voor 'arm')
De chauffeur was helemaal blij dat alles goed was gegaan ( misschien was hij nog nooit zover buiten Luang Prabang gereden). En hij moest nog het hele stuk terug natuurlijk. Hartelijk afscheid met uiteraard een fotomoment.
In Phou Khoun zijn wij ( ca 14.30u) op de fiets gestapt en nog 25km doorgereden. Wel een paar klimmetjes, maar goed te doen. Nu bij het Bor Num Oon 'resort' beland. Eigenlijk een wegrestaurant met een paar zeer simpele bungalowtjes. Het bed is zwaar doorgezakt...
De publiekstrekker ( ha,ha,...we zijn de enige gasten!) is een warmwaterbron! Daar hebben we dus uiteraard gebruik van gemaakt. Even later bleek dat het hele dorp hier aan 't eind van de middag komt badderen! Hele families zitten in het lekker warme water en gaan  in het sop.
In het restaurant gegeten. Natuurlijk weer geen woord engels( wel een menukaart in het engels!). Maar het smaakte weer prima. Biertje trouwens ook!
N.B. Hét biermerk is hier Beerlao, is voor een groot gedeelte in handen van de ( communistische) staat. Het zowat enige buitenlandse bier dat je hier kan krijgen is....je raadt het al......Heineken!