Eindconclusie.....

9 augustus 2016 - Šilutė, Litouwen

Rondreizen in de Baltische Staten is echt de moeite waard!!! Maar dan raden we de auto aan als vervoermiddel en niet de fiets. Over het algemeen rijd je op doorgaande wegen, met weinig ruimte voor de fiets. En er wordt behoorlijk hard gereden. Dus zorgden we er wel voor dat we gezien werden met onze felgekleurde hesjes. Wordt in de fietsboekjes nog geschreven over rustige wegen, dan is dat nauwelijks nog van toepassing. Landschappelijk gezien zijn het geen spectaculaire landen, óf je rijdt op wegen door eindeloze bossen óf op wegen door meer boerenlandschap. De dorpjes zijn dun bezaaid, dus er is weinig 'te zien' onderweg. Alleen in Litouwen hebben we langs de kust op fietspaden gereden. Wil je de drukke wegen vermijden, dan is de keuze onverhard. Tja en daarin heb je twee categorieën, onverhard met een harde ondergrond en onverhard met een zachte ondergrond, en onverhard is hier met een zachte ondergrond van zand en fijn grind. Met zoveel bagage achterop gaat je achterwiel dan precies de andere kant op die jij stuurt. Niet te doen dus... Stranden zijn hier volop, maar garantie op zon, zoals in Turkije en  Spanje heb je hier niet. Deze landen hebben historisch gezien heel wat meegemaakt, de geschiedenis van deze landen is indrukwekkend!De steden die wij hebben bezocht, Riga, Tallinn en Liepaja en andere kleine stadjes zijn een bezoek, vanwege historie en cultuur, zeker waard! We hebben veel ooievaars gezien, en ook veel zwangere vrouwen..... Misschien omdat de economie ook in deze landen weer wat beter is geworden. Van deze drie landen lijkt Letland zich nog het minst ontwikkeld te hebben.In Estland gaan mannen als gastarbeider werken in Finland, en de Oekraïners komen als gastarbeider werken in Estland. Beiden geven aan meer te kunnen verdienen...Uit eten kun je hier voor weinig geld, maar de keuken is niet spectaculair. Aanbod van paddestoelen en bosbessen in deze periode is enorm. Verder kennen ze veel broodsoorten, en zie je ook veel konditoreien (waarschijnlijk overblijfsel uit de Duitse tijd).  Campings zijn goed, je hoeft nergens meer met je toiletrolletje onder je arm naar het toilet, want overal is toiletpapier. Prijzen voor een overnachting variëren tussen € 8 en € 16. Minste campings waren die met sunshower ( maar juist die dag had de zon niet geschenen...) en dry toilet, wat dus gewoon een ouderwetse poepdoos is, tot  een camping met complete keuken erbij! En die één met z'n saloondeurtjes op het toilet. De waterkwaliteit: op één camping hadden ze een speciale container voor drinkwater, verder kon je overal het water uit de kraan drinken. Maar soms moest je dan je neus dicht houden omdat het naar rotte eieren stonk of soms zag het gewoon bruin, dat kwam dan omdat er veel ijzer in zat. Dus als we nu door een poortje op Schiphol moeten gaat het vast fout... Die rotte eieren lucht heeft waarschijnlijk te maken met zwavel wat her en der in de grond zit, vandaar ook de kuuroorden op sommige plaatsen. Boodschappen doen kun je hier uitstekend, alle supermarkten zijn open van 8.00 tot 22.00 uur. In de grotere steden heb je van die super supermarkten, in de kleine plaatsjes de eenvoudige buurtsupers. WIFI was er bijna altijd wel, maar dit betekende niet altijd ook een goed bereik. Eindconclusie: We hebben een heerlijke vakantie gehad, zouden nog wel een keer terug willen om meer dingen te bekijken, maar dan niet met de fiets. Voor een fietstrektocht vinden wij het geen ideale landen, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt dat de auto's de hele dag langs je razen. Al met al hebben we, met de plaatselijke kilometers erbij, totaal 1690 km gefietst, zonder lekke banden dit keer!! Nu met de auto langzaam op weg richting huis.....
En verder vonden we het erg leuk om jullie reacties te ontvangen en te lezen!!