Relaxdag en 80km stoempen

19 december 2019 - Tri Tôn, Vietnam

Gisteren naar Phu Quoc island geweest vanuit Ha Tien. Met de snelle ferry en overtocht van bijna 1,5 uur, fietsen mee aan boord. We hadden het idee van een rustig eiland, waar je lekker op je gemak kon rond fietsen, maar dat is dus niet zo. Veel druk verkeer, vooral veel vrachtwagens.

Er wordt volop gebouwd, men wil van het eiland een tegenhanger maken van Phuket in Thailand, dus er worden veel hotels uit de grond gestampt. We besloten om niet verder rond te fietsen en er maar een lekker relaxdagje van te maken. Ligbedden, parasol en zwemmen in zee.... Voor een keer ook weleens lekker.

Vandaag was echt een minder mooie etappe, 80 km,  langs een doorgaande weg met veel vrachtverkeer. Je mist dan het leuke contact met de mensen.  Onderweg meloentjes gekocht, ineens zie je dan kraampjes die allemaal de net geoogste meloentjes verkopen. Eerst wisten we niet wat het was(ze zien er anders uit dan in Ned.), maar we mochten proeven. We wilden er twee, maar voor het geld dat Ria gaf, kregen we een hele zak vol. Dus de komende dagen meloen eten.

Verderop gestopt om een foto te maken van een soort biezen dat langs de weg lag te drogen. De bewoner liet zien dat er matten van worden gemaakt. Ook waren ze zelf gekonfijte tamarinde aan het maken. Er werden stoeltjes neergezet, thee ingeschonken en er werd een schaaltje met de gekonfijte tamarinde voor ons neergezet. Dus weer de Vietnamese gastvrijheid!

Even verderop wilden we een bijzonder monument bezoeken, het Ba Chuc Monument, ook wel Bot Pagode genoemd. De man van de tamarinde reed op zijn brommer voorop om ons en naar toe te brengen.

In 1978 viel de Rode Khmer uit Cambodja regelmatig Vietnam binnen en vermoordden  dan Vietnamese mensen. Tussen 12 en 30 april vermoordde de Rode Khmer 3157 mensen uit het dorp Ba Chuc. Veel van de slachtoffers werden eerst gemarteld. Slechts twee bewoners hebben dit overleefd. Na dit incident heeft de Vietnamese regering besloten Cambodja binnen te vallen, deze invasie maakte een eind aan het bewind van de Rode Khmer(Pol Pot) in Cambodja. Na ca 10 jaar heeft Vietnam zich weer teruggetrokken uit Cambodja.

De pagode herbergt de schedels en beenderen van meer dan 1100 slachtoffers. Op een indrukwekkende manier samengebracht.

1. Angelique Titulaer:
    20 december 2019
    Nice! Doen ze trouwens aan kerst in Vietnam? Hoe dan ook...alvast een fijne kerst toegewenst (al is het maar in gedachten). Liefs, Joke en Angelique
  2. Loes:
    20 december 2019
    Zo krijgen we elke dag van jullie vakantie geschiedenisles, waar we veel van opsteken. dank jullie wel daarvoor. Nog veel fietsplezier gewenst met een lieve groet erbij.
  3. Nico:
    21 december 2019
    ik vind het prachtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken,en onderweg zo veel leuke dingen te beleven gr Nico
  4. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Weer wat geleerd over Vietnam en lekker aan de meloenen. Mooie foto's weer.