Op de toeristische toer....

25 december 2019 - Vinh Long, Vietnam

Eergisteren hadden we niet zo’n mooie etappe. Veel gefietst langs een drukke doorgaande weg, maar soms is dat onvermijdelijk. Onderweg wel in een steenfabriekje gekeken, waar veel vrouwen aan het werk waren en er is altijd wel weer wat te zien, dat de moeite waard is om te stoppen.

Gisteren hebben we echt de toerist uitgehangen.Toen we eergisteren het stadje Can Tho binnen fietsten en stopten om te kijken hoe we bij ons hotelletje konden komen, stopte een dame op een brommer voor ons. Ze sprak ons aan in goed Engels, ze wist wel een leuk hotelletje en kon voor ons  ook de trip maar de floating market organiseren. We lieten ons meenemen, hotelletje was vlot geregeld en ook de excursie naar de floating market. De volgende dag, 24 december, om half vijf op, want om vijf uur stond onze Engels sprekende gids al op ons op te wachten. Nou ja, wanneer we thuis gebleven waren waren we ook op dat tijdstip opgestaan om het kerstdiner voor te bereiden.... 😂

We zijn eerst naar de floating market gevaren, onderweg kregen we ontbijt, geserveerd vanuit een andere boot, stokbroodje met gebakken ei, en vanuit een andere boot werd de koffie aangeleverd. De floating market is bijzonder om te zien. Iedereen komt met zijn boot met te verkopen groenten en of fruit naar een plek op het water. De boten hebben een lange stok, daaraan laat men zien wat men te koop heeft.

Meloenen, ananassen, witte kolen...alles is ook nog heel mooi opgestapeld. En wanneer er een deal is gesloten wordt alles met de hand van de ene boot in de andere overgeladen. Wat een werk!!

Daarna naar een noodlefabriekje, wat zeker de moeite waard was, allemaal nog kleinschalig. We zijn van daaruit naar de floating fruit market gevaren, maar daar kwamen we te laat aan.... Er was nog  maar één bootje met fruit. Nog weer verder gevaren naar een fruitgarden en daar rond gelopen en tekst en uitleg gekregen over de verschillende fruitbomen.  We hebben tussendoor nog een stukje moeten lopen, omdat het waterniveau te laag was.... Ook op een zijrivier van de Mekong is het verschil tussen eb en vloed dus goed merkbaar. Om 12 uur waren we weer terug van onze excursie ( totaal dus 7 uur) , veel gevaren en veel gezien. Onder het varen maakte de dame die de boot bestuurde van vlechtwerk de meest prachtige dingen, die we ook meekregen.

Can Tho is de grootste stad van de Mekong delta. Zoals alle steden in Azië gebeurt alles op straat. Een en al bedrijvigheid. Maar gisteravond was het hier een gekkenhuis. Zeer waarschijnlijk vanwege kerstavond. Duizenden brommers(motorbikes) reden door de stad. Daar tussendoor ook nog de nodige auto’s. Oversteken is voor twijfelaars ondoenlijk. Dus.....gewoon maar gáán! Daarbij was er ook nog een avondmarkt en drukte op de boulevard langs de rivier. Aardig wat kinderen zag je met een kerstmannen pakje aan of hadden een kerstmuts op hun hoofd.

Vandaag, 1e kerstdag, zijn we om zes uur opgestaan,  om half zeven zaten we aan ons kerstontbijt...., een jus d’orange uit blik, een passievrucht, een mango en een yoghurtje, dat heel erg melkachtig was..... Later zagen we dat de houdbaarheidsdatum op 1 december stond......  We hebben lekker gefietst vandaag, grotendeels  platteland, waar je de teelt zag van hele lange sperziebonen, plantages met dragonfruit en andere fruitboomgaarden. En natuurlijk rijstvelden..... met daartussen ook weer her en der de graftombes.

Het was vandaag maar 60 km, dus een lekker relaxed dagje. We zijn nu in Vinh Long, met een enorme fruitmarkt voor de deur. We hadden nog geen jackfruit gegeten. John ging een stuk kopen, kreeg uitleg hoe je het moet eten, maar mocht niet betalen. Een heerlijk vrucht! Eén jackfruit kan wel 10 kilo wegen. Het vruchtvlees wordt tegenwoordig ook veel gebruikt als vleesvervanger in de vegetarische keuken. Je kunt er ook heerlijke curry’s mee maken.

Het hotelletje ligt  aan een zijtak van de Mekong, terras aan het water. Eens kijken of we een leuke kerstmaaltijd kunnen scoren.

Nog twee dagen fietsen..... Ho Chi Minh komt nu wel heel snel dichtbij......

1. Henk Krook:
    25 december 2019
    Beste Nel en John en andere reisgenoten, vanuit een besneeuwd Oostenrijk prettige feestdagen gewenst. Gerda en ik genieten van jullie prachtige belevenissen en foto’s. Gelukkig lees ik niets van lekke banden, want dat lijkt mij met die landweggetjes wel een puntje. Geniet nog maar lekker daar, want dat doen wij ook in Oostenrijk. Groet Gerda en Henk
  2. Peter Sterrenburg sr.:
    25 december 2019
    Gisteravond bij HP Inez, met Myrthe Ruben,Thomas en Lina, een sfeervolle Kerstavond meegemaakt. Inez had heerlijk gekookt.
    Daarna met zoon naar de Kerstviering in de Zuiderkerk. Het koor waar Inez zingt heeft bijgedragen tot een mooie beleving. .Ik volg jullie reisverslag met belangstelling. Peter sr.
  3. Nel en John van Loon:
    27 december 2019
    Wat heerlijk Peter dat je zo’n leuke avond hebt gehad!
    En zo fijn om met z’n allen samen te zijn!
    Het was voor ons wel vreemd om er niet te zijn met Kerst, voor het eerst in al die jaren....
  4. Tjibbe en Margriet:
    Hoi Nel en John,

Vanuit Wormer wensen we jullie fijne feestdagen en voor straks een goede terugreis.
    Het contrast zal enorm zijn als je weer in de "gewone" wereld bent.
    Fijn dat we met jullie mee mochten reizen.
  5. Ger en Aafke:
    27 december 2019
    Datwastweer, veilig naar huis en op naar de volgende blog.
  6. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Ja, vast wel vreemd om zo ver weg kerst te vieren. Nog ff en dan zijn jullie weer thuis. Geniet nog maar lekker.