De eerste fietsdag..... een avontuur....

4 december 2019 - Gò Công, Vietnam

Van Ho Chi Minh City naar Go Cong

Een etappe van rond de 50 km. De eerste uitdaging is de stad uit fietsen, tussen duizenden brommertjes en auto’s door. In de gids van Awol noemen ze het de verkeersjungle...            ‘Go with the flow’ is het advies dat we steeds te horen krijgen. En inderdaad, het is het beste dat je kunt doen. Niet achterom kijken, gewoon aangeven welke richting je op wilt door goed je arm uit te steken en gaan..... Wel heerlijk wanneer het wat rustiger wordt.

Onze stop voor de eerste koffie was bij een klein tentje, een Vietnamese espresso, een groot verschil met gisteren, de koffie was al gezoet, maar heel lekker van smaak. Om weg te spoelen werd er spontaan een theepotje met jasmijnthee neergezet, alles klaar gemaakt door een ontzettend vriendelijke dame. De tweede stop gingen we weer de fout in, vergeten te zeggen dat we hete koffie wilden.... dus dat werd een ijskoffie, maar ook goed.

De lunch werd een hele uitdaging, een soepje is altijd veilig, maar hoe leg je uit dat je de stukken gestold bloed, krabbetjes en al die andere dingen liever niet in je soep wilt hebben. Het is ons gelukt, een heerlijke soep met een soort rijst, taugé, gebakken uitjes en een stokbroodje erbij, daar konden we wel weer mee verder.

Vandaag twee keer een overtocht met een ferry gemaakt, over zijrivieren van de Mekong, er zullen er nog wel heel wat volgen. Ook was er een omleiding... allemaal niet goed opgelet, en zo belandden we tussen de visvijvers op een smal paadje, dat af en toe ook nog schuin afliep naar het water. Al gauw kwamen we er achter dat we niet goed zaten, dus wilden we omkeren. Maar juist op dat moment verloor Dick de macht over het stuur en belandde naast het pad in de bagger.... gelukkig was daar geen vijver. Toen bleek dat hij niets mankeerde konden we natuurlijk hard lachen. Een bewoonster kwam al aangerend met emmertjes water en een borstel om alles schoon te boenen. Wat een vriendelijke en behulpzame mensen.

De route vandaag ging voornamelijk door dorpjes met daar tussen veel garnalenkwekerijen. Overal zie je enorm veel bedrijvigheid. Sinds 1986 zijn er politieke en economische hervormingen doorgevoerd, dat kun je duidelijk zien. De economie draait hier op volle toeren, en iedereen probeert een graantje mee te pikken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke van Essen:
    4 december 2019
    Super!! Go with the flow!! En lekker doorfietsen. Veel plezier. Venieuwd wat morgen weer brengt.
  2. Loes:
    5 december 2019
    Dus jullie konden schoon en wel de reis verder aanvaarden, ik heb lekker mee gefietst met jullie, ben benieuwd naar de volgende trip. Succes!!
  3. Tjibbe en Margriet:
    5 december 2019
    Een mooi begin, dat beloofd nog wat!
  4. Nico:
    5 december 2019
    belevenis van het een naar de andere verrassing je kan er wel goed leren fietsen tussen van alles en nog wat verstand op nul en gaan met die banaan mooie uitzichten en leuke boot tochtjes met de pont.Zijn die zij rivieren erg breed en stromen ze snel?
    goede reis verder en we lezen mee
  5. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Eerste dag al meteen 50 km gefietst, wat maken jullie veel mee op 1dag. Genieten