Van de straat geplukt....

14 december 2019 - Rach Gia, Vietnam

Gisteren een mooie etappe gefietst door een waterrijk gebied, je zou het de Weerribben van Vietnam kunnen noemen. Bij onze  tweede koffiestop kregen we een schaaltje met voor ons onbekende vruchten aangeboden, net geplukt in de tuin. Je moest ze met wat zoutkorrels eten, een aparte maar lekkere combinatie.

Net weer op weg, werden we in het Frans aangesproken door een vrouw op een brommer. Ze vroeg ons om mee te gaan om bij haar zuster vers kokoswater te komen drinken. Ze gaf aan dat het niet ver was... ( uiteindelijk moesten we er zo’n 7 km extra voor fietsen).Bij het huis van haar familie aangekomen werden we zeer gastvrij onthaald. Eerst moesten er kokosnoten uit de boom worden gehaald, (zie een stukje video). Daarna konden we het sap opdrinken en werd ook nog het verse vruchtvlees voor ons er uit gelepeld. Heerlijk! Vervolgens werd een hele lunch voor ons gemaakt, met rijst, zoetzure bosuitjes, krab, sardientjes, rijstpannenkoekjes, varkensvlees, komkommer en sausjes. Een ware smaakexplosie. De vrouw die ons meegenomen had, woont in Frankrijk en is nadat haar man is overleden, boeddhistische non geworden. Zij was op familiebezoek bij een zus, ze bleek 11 zussen en twee broers te hebben. Wat een gastvrij onthaal.  We kregen ook nog een zelfgebrouwen rijstwijnlikeurtje met honing aangeboden, ook dat smaakte zo lekker!!

Toen we weggingen kregen we de fles likeur mee en ook nog chopsticks, door de zwager van bamboe gemaakt.

Dit was weer een geweldige ervaring, daar hadden we 7 km extra fietsen (op een totaal van 75) graag voor over. Door het ‘oponthoud’ kwamen we pas om 17.30 u aan in Thu Muio Mot. Een zeer langgerekt dorp (water aan weerskanten). Een guesthouse was zo gevonden. Een douche konden we goed gebruiken, hoewel het niet extreem warm is (ca 28 graden)

Vandaag nog een stuk door hetzelfde waterrijke gebied gereden. En iedere keer ben je weer verbaasd over de reacties en de enthousiaste begroetingen die we ontvangen. Je zit de hele dag met een ‘big smile’ op de fiets....

Miljoenen.....

De munteenheid in Vietnam is de dong. Je kunt maximaal 3.000.000 dong pinnen. Gemakshalve houden we aan dat 25.000 dong ongeveer 1 euro is, dus 100.000 dong is 4 euro. Hoe snel vliegt het geld je zak uit....??? Niet snel... Je kunt hierbijna van de lucht leven.Vanmiddag allemaal een blikje bier gedronken, kostte  totaal 50.000 dong, 2 euro. Vanavond met z’n vieren gegeten bij een straattentje voor 80.000, dus iets meer dan 3 euro. IJskoffie 10.000 per glas. Overnachten is meestal rond de 350.000 dong, dus 14 euro, maar we hebben ook overnacht voor 180.000 dong.

1. Marijke van Essen:
    14 december 2019
    Wat een bijzondere verhalen. toen wij door de Mekong gevaren hebben merkten we ook die geweldige gastvrijheid als we aan de wal waren. Maar zoals jullie, op de fiets, ervaar je dat natuurlijk veel vaker en intensiever. Is er iets van Kerst te merken in Vietnam? Misschien in de grote steden? Internet lijkt ook geen probleem onderweg. Veel plezier weer verder!!
  2. Nel en John van Loon:
    14 december 2019
    Je ziet hier volop Kerstversieringen, in de stad gisteren was langs de weg verlichting aangebracht, ook bij veel winkels en in veel hotelletjes staat al een kerstboom of zijn ze bezig met kerstversiering. Ook in de kledingzaken zie je feestkleding. Ik had het niet in die vorm verwacht.
  3. Henk Ras:
    14 december 2019
    Mooi verhaal weer! Lijkt me een geweldige ervaring, maar je moet wel een helm opzetten als je kokosnoten "plukt".
    Goede en fijne reis verder.
  4. Nico:
    I can say only wow
  5. Loes:
    16 december 2019
    val van de ene in de andere verbazing, net als jullie doen, geweldig in een woord.
    Wat doen jullie deze reis ontzettend veel ervaring op. Prettige fietstocht verder. Liefs uit Wormerveer, koud en nat, brrr.
  6. Nel en John van Loon:
    16 december 2019
    Ja, we hoorden al dat het nat en koud is. Ik heb nog geen één keer een vestje aangehad, zelfs ‘s avonds niet. Het is wel warm, maar niet te heet. Groetjes
  7. Philipp:
    Vogels zijn geteld.