Een stukje historie van Thailand en andere dingen....

12 februari 2014 - Pa Daeng, Thailand

Dat wordt een beetje zeuren, want vanavond(12 februari) zijn we qua internet geisoleerd van de rest van de wereld. Dus nog onduidelijk wanneer we dit op onze blog kunnen zetten... Gisteren zijn we vanuit Nakhon Thai naar het Phu Hin Rongkla National park gefietst. Dat is zowel historisch als landschappelijk een Nationaal park. In de jaren 70/80 was dit bergachtig gebied een uitvalsbasis voor de communistische opstand in Thailand. Er werd gevochten tegen het Thaise leger. Bijna 10 jaar heeft de partij zich min of meer stand weten te houden in dit afgelegen gebied. Er was in feite een dorpje ontstaan met een commandocentrum, ziekenhuis, trainingscentrum e.d. In het informatiecentrum werd de geschiedenis hiervan toegelicht, met uiteraard overblijfselen ( o.a. uit het ziekenhuis) en oude foto's. Aanvankelijk hadden zich ook veel studenten aangesloten ( en werden daar getraind), maar dat was ook tevens het begin van het einde. De studenten kregen door dat het systeem niet klopte, de leiding incompetent,etc ( deed ons wel erg aan de FARQ denken). Er zijn ook veel bombardementen door het Thaise leger uitgevoerd. De communisten schuilden dan in grotten waar wel een paar honderd mensen in konden. Het hele gebied ( en bijv. de grotten) liggen er nu heel vredig bij en het is onvoorstelbaar dat daar een belangrijke episode van de Thaise geschiedenis ligt. Daarnaast is het park ook landschappelijk beschermd. Totaal ca 700km2. Bergachtig en jungle. Uiteraard veel vogels, ( je hoort ze wel, maar ziet ze niet!),bloemen etc. Het is overigens wel duidelijk aan de natuur te merken dat het winter is. Je ziet toch wel veel herfstkleuren, hoewel er toch ook nog wel veel bloeiende planten en bomen zijn. We waren naar de ingang van het park gefietst. Het informatiecentrum ligt boven op berg, een Mont Ventoux- achtige stijging, dus daar hebben we ons maar niet aan gewaagd. Maar er werd keurig een auto voor ons aangehouden en kregen we een lift naar boven.  Daar hebben we dus een 'rondje' gelopen van ca 8 kilometer. Op de terugweg hebben we onze duim opgestoken. Direct de eerste auto stopte al en hoewel het niet op de route lag, bracht de dame ons 10 km naar beneden, naar onze fietsen!( alleen maar aardige mensen,dus!) De dame was een lerares van een studentenkamp. Onderweg hadden we al veel kinderen zien lopen. De lerares vertelde dat alle kinderen de 10 km omhoog hadden moeten lopen...spartaans, zeker als je de kwalitiet van het schoeisel zag... En voor ons vond ze het ver dat we 10 km naar beneden zouden lopen...De route heen en terug (40km) was wel een beetje heuvelachtig. De boeren gebruiken hier vaak een soort trekkertje, met een kar erachter. Heuvelop werden we dan ingehaald, maar heuvelaf scheerden we er dan weer voorbij....een wedstrijdje....dat was wel lachen. Iedereen zwaait, roept, toetert hier als we voorbij komen. Duimen omhoog..... Altijd leuke reacties! Vandaag een ' standaard' fietsdag, hoewel niet erg ver. Zijn nu in Chat Trakan beland. Ook hier in de buurt een nationaal park, met een waterval.....dus wij er vanmiddag naartoe gefietst. Mooie route. Bij de ingang van het park moest betaald worden, ( speciaal tarief voor foreigners!)terwijl we eigelijk al wisten dat de waterval een pisstraaltje zal zijn. Het heeft al meer dan 2 maanden niet meer geregend. Dus we vonden dat we het geld beter uit konden geven aan lekker eten..... Tegen de avond zijn we in Chat Takran naar de markt geweest. Dat is hier altijd weer een belevenis. Je kijkt je ogen uit. Iedereen wil ook wel wat aan je verkopen. ' Falang, falang', maar altijd met een lach.... Uiteraard wel weer wat geprobeerd ( o.a. Soort kokosbroodje, klaargemaakt terwijl je wacht....heerlijk) en fruit gekocht. O ja, bijna iedere dag gaan we ook wel even naar een 7/11(seveneleven), dat is de Albert Heijn van Thailand. Zodra er een iets groter plaatsje is, dan zit er wel een 7/11. Voor ons prettig omdat we er dingetjes voor het ontbijt kunnen kopen ( vooral yoghurt, jus d'orange, (soort) broodje). We zijn gek op het Thaise eten, maar aan een noedelsoep o.i.d als ontbijt kunnen we toch niet wennen. Morgen naar Uttaradit.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    13 februari 2014
    Weer een interessant verhaal, Nel en John, het nodigt uit tot een reis naar Thailand. Maar eerst zit Vietnam al ' in de pen' ! Wat die 7/11 betreft, die heb je ook overal in Singapore. Reuze handige winkeltjes m.n.voor flesjes water. Het is in Singapore altijd tussen 30 en 36 gr overdag ( bijna op de evenaar, zon loodrecht boven je). Veel plezier weer op jullie verdere sportieve ontdekkingstocht. Gr. marijke
  2. Lucas:
    13 februari 2014
    Het is wat, nog ongeveer 2 weken te gaan. Overigens een keurige auto waarmee jullie een lift hebben gekregen.
    Dacht ik eindelijk een verhaal ZONDER eten, maar wel hoor aan het einde toch weer bingo. Lekker eten. Weer iets nieuws.
    Prachtige verhalen krijgen we elke keer weer te lezen.