Slenteren door regenachtig Klaipeda

15 juli 2016 - Klaipeda, Litouwen

We zijn nog steeds in optimale wifi omstandigheden, dus vandaag weer een verslagje. Dat zal niet alle dagen kunnen in de komende weken.....

Regenachtig weer. Uitstekend voor een stadswandeling door Klaipeda, met een gedetailleerde kaart, met bezienswaardigheden in de hand. Eigenlijk is het wel ( een interessante) ratjetoe van bouwstijlen. De stad is dus grotendeels verwoest in WO2, maar in het oude centrum staan nog een aantal ( vaak fraai) met europese subsidie, gerestaureerde vakwerkpanden. Uit de periode van stadsuitbreiding rond 1900 zijn dan weer classisistische en jugendstil gebouwen overreind gebleven. In de periode na WO2 is er nog een russisch sausje overheen gegaan....

Daarnaast ligt het aan de Oostzee, dus er zijn nog restanten van forten. Zelfs een fort ' in Hollandse stijl' , met een gracht eromheen. Bijzonder is de huidige Lindenstraat ( Liepu Gatve). In de tsarentijd heette die Alexanderstraat, daarna Adolf Hitlerstraat, vervolgens Stalinstraat. Toen die uit de gratie was: Gorkistraat en dan nu Lindenstraat. Het geeft wel weer wat de mensen daar allemaal hebben meegemaakt.....

We vielen ook nog met onze neus in de boter, want er is een folklorefestival gaande. De hele middag en avond optredens op een groot podium. Muziek, koren, dansen. Ook daarin hoor je de geschiedenis doorklinken( hoewel we er niets van verstaan). Best wel indrukwekkend. In Nederland ziet dat er toch altijd anders uit!

Als afsluiter hebben we Litouws 'gedineerd'. Dat was wel even zoeken, want ook hier is inmiddels een overdaad van pizzatenten. Gelukkig vonden we een traditioneel restaurant. Het was ook echt goed......en zeer betaalbaar. De prijzen liggen hier nog aanzielijk lager dan in Nederland. Koffie €1,50. Een 1/2 ltr. bier € 1,50!!!!

We hebben inmiddels ook een plek voor de auto gevonden in een parkeergarage bij een hotel, dus dat is mooi. Morgenochtend gaan we met een ferry over de Koerse Haf (een soort binnenzee) een stuk naar het zuiden. Dan komen we aan in Nida, vlak bij de Russische grens van Kaliningrad (ga dat maar eens bekijken op Google maps: heel vreemd....)