Gisteren nog in Laos, vandaag (weer) in Thailand

1 februari 2014 - Nong Khai, Thailand

Een volle maand zit er op! Gisteren de laatste dag van januari zijn we in Vientiane gebleven om daar de highlight te bezoeken. Dat zijn, onvermijdelijk, toch vooral (oude) tempels. Maar je blijft je toch altijd verbazen over wat mensen bouwkundig en artistiek konden presteren.  Vientiane is zich als hoodfstad van Laos snel aan 't uitbreiden, met als resultaat dat het verkeer in de straten erg druk is, onrustig, vervuiling, etc.. Een beeld dat je meer ziet in Aziatische steden! Maar ' s avonds is zeker ook de relaxte sfeer te proeven, want dan zijn de restaurants vol ( buitenlandes, maar ook Laotianen). In Laos is buiten de stad een heel ander leven. Onvergelijkbaar!

En ja, het weer.......moet daar nog iets over worden gezegd? Iedere dag stralend, iedere dag iets warmer. Nog geen druppel gehad in een hele maand. Mag zo blijven...

Vanochtend weer op het zadel! Op naar Thailand. De grens wordt gevormd door een brug over de Mekong( de Friendshipbridge). Deze brug ligt zo'n 30 km van Vientiane. Wij zijn echter een langere route langs de Mekong gereden. Dat was wel een leuke landelijke route, maar anderzijds lastig, omdat het merendeel onverhard was. Dat is nog tot daaraan toe, maar, in deze droge tijd, is er een enorme stofvorming. Dus als een auto paseert.....

We zagen wel een nieuw fenomeen! Hier wordt niet door de gemeente gestrooid tegen gladheid, maar hier rijden tankwagens die water op de weg sproeien tegen de stofvorming! Dat was nou weer heel vervelend voor onze fietsen, want het (rode) zand wordt dan baggerachtig. Dus het ziet er biet uit en morgen moeten de kettingen etc. schoongemaakt worden en gesmeerd.

We zijn eerst nog doorgereden naar het zgn. Buddha park. Een beetje bizar park met inderdaad allemaal grote, soms sprookjesachtige, beelden. Zou inde Efteling niet misstaan....

Terugefietst naar de bridge en eerst uitgecheckt uit Laos. Is altijd een beetje een hectisch moment. Veel mensen, officiële mannetjes en vrouwtjes.....kastje naar de muuur met de fietsen....maar allez.....we werden losgelaten. Over de brug gefietst en bij de douane van Thailand ons stempeltje gehaald. No problemo.....maar let op: weer links fietsen!

Het guesthouse dat we op het oog hadden konden we vrij meoilijk vinden. We zijn 3x voorbij de ingang gereden, maar er stond niets aangegeven. Het zijn een paar bungalowtjes in een binnentuin, midden in de stad. We zijn dus nu in Nongkai. Veel rustiger dan Vientiane. Ook aan de Mekong

Én.....met de neus in de boter! Op zaterdagavond is hier een avondmarkt, met van alles, eetstalletjes, maar ook diverse podia met muziek, dans etc. Heel leuk om rond te slenteren. We hebben weer diverse dingetjes gegeten. Zijn niet eens naar een restaurant geweest. Morgen blijven we nog een dag hier om ( ook hier) onze toeristische plicht te doen.

Overigens zit de eerste route er nu op en overmorgen beginnen we dus aan de route die ons terugbrengt naar Chiang Rai. We hebben nu 1260 km gefietst.

1. Henk Ras:
    1 februari 2014
    Hoi fietsers, Vanmorgen teruggekomen uit Dubai na een weekje Arab Health. Net even al jullie verhalen bijgelezen en de geplaatste foto's bekeken. Prachtig om dit allemaal zo te volgen. Ik hoop dat de darmen weer normaal doen.........
    We zijn nu al benieuwd naar het boek (dat er vast gaat komen) en de bijbehorende persoonlijke toelichting.
  2. W&T:
    1 februari 2014
    p.s. PETJE af voor jullie!!!! dikke XX
  3. Dick en Ria:
    2 februari 2014
    Oh, ik ben jaloers!!! Hoewel, we mogen niet klagen, kwamen aan in Auckland, gisteren, strakblauwe lucht, lekker windje en ook vandaag,prachtig weer. Maar, geen fietsen in Auckland, wel de tas! Even balen natuurlijk, maar gelukkig kregen we vanmorgen een telefoontje, dat ze in Sydney waren en ze zijn net ( zondagavond 10.15) bezorgd! Alles ziet er goed uit hier, het heeft niet veel geregend, dus de tuin is geen grote puinhoop.
    Gras is al weer gemaaid en bonen zijn geplukt en was is schoon en droog, we komen er weer aan! ( I wish!)
    We zullen het met jullie reisverhalen en onze heerlijke herinneringen moeten doen !
    Love en rij voorzichtig!
  4. Peter Beij:
    3 februari 2014
    Hoi Nel en John,

Ik ben terug van weggeweest. De twee weken Frankrijk halen het niet bij jullie vakantie, maar toch. Als ik het goed onthouden heb zijn jullie nu zo'n beetje halverwege. Vroeger gingen we na de vakantie plakboeken met foto's bekijken of een avondje dia's op de muur. Nu kunnen we jullie bijna "live" volgen met foto's en al. Ziet er geweldig uit allemaal en zo te zien zijn jullie nog aardig fris.
    De keuken in Frankrijk is zo'n beetje klaar. Nog een paar kleine dingen, maar die doe ik eind februari als ik met Helga naar Saint Privat ga om alle potten en pannen weer een plekje te geven.
    Op de beurs is het minder zonnig dan bij jullie, maar alles is onder controle en tegen de tijd dat jullie weer landen op Schiphol kan het er al weer heel anders uitzien. De tijd zal het leren.
    Geniet van de tweede helft en tot gauw, groet, Peter.