Chinezen, een Deen en een Thaise bromeliakweker...

19 februari 2014 - Thoen, Thailand

Gisterochtend vanuit Sukothai weer vertrokken in noordelijke richting.... een niet al te lange etappe. Toen we net aan de koffie zaten kwam er een groep Chinese studenten aangefietst. Dat was wel bijzonder, want de laatste tijd zagen we geen fietsers meer. Ze kwamen gezellig bij ons zitten om een praatje te maken, spraken zowaar redelijk goed Engels. Zij hadden ons de dag ervoor al in Old Sukothai zien fietsen en waren nieuwsgierig naar ons reisplan. Uiteraard moest het één en ander fotografisch vastgelegd worden, met de vlag van hun universiteit van Szechen!!
Vandaag was ook wat kilometers betreft niet al te lang, maar wel met wat pittige heuvels er in. Net toen we die achter ons hadden gelaten stond er een man langs de kant van de weg, die ons liet stoppen. Wat bleek... hij was ons eerder gepasseerd en was nu weer op de terugweg. Hij wist zeker dat hij ons weer zou zien, dus hij had twee flesjes koud water gekocht en stond ons nu op te wachten!! Het bleek een Deen te zijn die overwintert in Thailand (met Thaise "stoeipoes")..... Dat koude water was wel even heel welkom, want het was weer een bloedhete dag!
We zijn in Galabag guesthouse beland. Wat een mooie plek en wat een warm ontvangst!!
De eigenaar, een Thai van 60 jaar is een zeer vriendelijke man, spreekt goed Engels, kweekt bromelia's en heeft een schitterende tuin!! Zijn neef woont bij hem in vanwege zijn studie en helpt hem met van alles. Hij ging een lunch voor ons halen, zodat we dat in zijn tuin op konden eten en niet in een restaurantje langs de weg hoefden te zitten. Hij nodigde ons uit voor een kleine autorit, waarbij hij het één en ander over de omgeving vertelde, daarna een bezoek aan de nightmarket, met tekst en uitleg, en inkopen... Hij is een vrij bekend figuur hier, kent vrij veel mensen, dus we werden al voorgesteld als vrienden uit Holland! Fantastisch! Daarna weer eten opgehaald bij het wegrestaurantje en met z'n vieren heerlijk in de tuin gegeten. Leuke gesprekken over van alles en nog wat. Voor ons leuk om veel over Thaise gewoontes te horen! We hebben een prachtige teakhouten kamer, megagroot, zonde dat we hier maar één nachtje blijven...Maar ja, morgen weer verder...nog een paar dagen (drie fietsdagen) te gaan.