Barnsteen en een ontmoeting met Jāna Püka(17 juli) en Pavilosta (18 juli)

18 juli 2016 - Pavilosta, Letland

17 juli
Vanochtend kwamen we op onze route langs het barnsteenmuseum in Palanga. Barnsteen werd tot in de 19e eeuw langs de Baltische kust gevonden. Barnsteen is 40 tot 60 miljoen oude versteende hars van naalsbomen. Door de temperatuurstijging ging het bos steeds meer hars produceren, wat uiteindelijk toot z'n eigen vernoetiging leidde. In een plaats aan de Koerse Schoorwal zijn drie klompen barnsteen gevonden met een totaal gewicht van 2250 ton.
Vandaag zo'n 80 km weggetrapt. Vanochtend door een mooi natuurpark, nog in Litouwen. Daarna Letland is, helaas hier geen fietspaden dus langs een vrij drukke weg moeten rijden. Onderweg kwamen we wel langs een klein dorp, waar een oude man Jāna Pūka woont die tijdens zijn leven muziekinstrumenten heeft verzameld. Wanneer je hem met een bezoek vereert, bespeelt hij diverse instrumenten voor de bezoeker.  Hij heeft allerlei harmonica's, maar ook diverse  'voorwerpen' waar hij melodieën uit te voorschijn toverde, zoals een zaag.
We staan weer op een prachtige camping, van de eigenaresse kregen we een zakje met kleine komkommers en verschillende kruiden. Daar hebben we een lekkere salade van gemaakt. Heerlijk!!

Gisteren (17 juli) geen wifi, dus vandaag 2 dagen tegelijk!

Het weer is gelukkig volledig opgeknapt. De verwachting voor de komende week ook prima. Wel frisse wind uit NW. Vandaag ca. 75 km gefietst van Bernati naar Pavilosita. Allebei aan de kust. Na 20 km zijn we door Liepaja gefietst. Deze havenstad was voorheen een belangrijke Russische marinestad en volledig voor buitenlanders, maar ook de Letten zelf, afgesloten. We zijn even op het strand geweest. Daar liggen nog allemaal betonresten van bunkers. Vanaf Liepaja hebben we ca 15 km over een onvérharde weg gereden, waarbij de vullingen uit je kiezen trilden. Maar aan alles komt een eind, dus uitendelijk zijn we nu in Pavilosta beland op een camping, waar we verrassend veel fietsers ontmoeten. Er staan wel 10 tentjes.

Morgen rijden we iets korter (60 km), dan komen we in Kuldiga, schijnt een mooi stadje te zijn met een camping aan de waterval....

1. Dick en Ria:
    21 juli 2016
    Zo te lezen, genieten jullie al weer volop !
    Interessant , om jullie belevenissen te lezen en goed voor onze algemene kennis, ik weet niets van die landen !