Dragonfruit, drop en een pomelo

8 december 2019 - tp. Sóc Trăng, Vietnam

Vandaag een schitterende etappe door het groene platteland, afgewisseld met kleine dorpjes, tuin- en rijstbouw. Een groene, weelderige, wereld met duizenden kokospalmen en bananenbomen. Wat genieten we weer van deze fietstocht, terwijl het nog maar onze vierde fietsdag is. Zo veel te zien, te ontdekken.....

Darnaast velden met chilipepers en ook een paar velden met dragonfruit, waar twee dames aan het oogsten waren. Toen we stopten om te kijken, kwam één van de dames onze richting op en gooide vier dragonfruits naar ons. Het land lag een stuk lager met riet ertussen, dus ze kon ze niet zelf overhandigen. Ze had er enorm veel plezier in.

Bij de koffiestop deelden we een dropje uit, een soort griotje. Het werd zeer argwanend bekeken, er werd een klein stukje afgebroken en eerst geproefd. En toen liet de vrouw des huizes weten dat ze het hele zakje wel wilde hebben.

Leuk om dat weg te geven, in ruil kregen we een schoongemaakte pomelo.(soort grapefruit, maar dan bijna zo groot als een voetbal).  De zoon kwam later en stond ook voorzichtig een stukje drop te proeven, daarna stopte hij er een paar in z’n mond......  het smaakte dus wel. Importlijn opzetten?

We zijn vandaag de laatste 2 grote Mekongarmen ( ca 3km breed)overgestoken met de ferry. Het is fascinerend te zien wat er allemaal door het land wordt gesleept op brommertjes, vrachtauto’s en boten.

Het eten is iedere keer weer een ontdekkingstocht, kijken waar je wat kunt eten, en wat je er kunt eten, want onze smaken verschillen denk ik wel aardig. Stukjes varkenshuid hoeft niet zo....

Vanmiddag aangekomen in Soc Trang. Ook weer een hoofdstadje van de provincie. We zijn al aardig op weg naar de zuidwestpunt van Vietnam.

1. Nico:
    9 december 2019
    geweldig wat jullie allemaal meemaken, ik lees het met verwondering
  2. Loes:
    9 december 2019
    Het is bij jullie volgens mij beter fietsweer dan hier in het tamelijk natte holland, tussen de buien door gaat het wel. Fantastisch om zo heerlijk met jullie mee te fietsen en eten en proeven tussendoor. Dat is nog eens genieten zeg.
    Dank jullie wel voor deze belevenisvolle fietstrip.
  3. Peter van dijk:
    17 december 2019
    Wat leuk jullie blog te lezen. En al dat heerlijke fruit en al die maaltijden, we krijgen er zin in. Nog veel fietsplezier toegewenst van Peter en Corry uit Waihi
  4. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Wat een apart stuk fruit rood met groene bobbels. Zelfs een olievat op de brommer. Te gek.