Een relaxdag hoort er ook bij!

22 januari 2018 - Tad Lo, Laos

We schrijven alweer 21 januari.....de winter is een maand oud (😜). Het is hier warm, zeer warm. Hoewel er vandaag bewolking voor de zon is geschoven. Wel zo aangenaam.

Gisteren zijn we van Salavan naar Tadlo gereden. Een tamelijk korte route, maar wel steeds een stukje hoger. We zitten aan de rand van het Bolaven plateau. (Daar woont het volk: de Laven).

We passeren in een dorp veel stalletjes waar je het sap van een jonge kokosnoot kan drinken. De kokosnoot wordt ter plaatse ‘geslacht’....rietje erin en slurpen maar. Heerlijk verkoelend.

Als we zo door de dorpjes rijden dan zie je de (economische)ontwikkeling aan de huizen af. Oorspronkelijk zijn het huizen op houten palen, de wanden van rietmatten. Daarnaast veel houten huizen, vaak groot en ruim opgezet. Onder de huizen bergruimte, beesten en schaduw.

Dan zie je huizen waarvan de onderkant is dichtgemaakt; vaak met baksteen. En dan als klap op de vuurpijl de protserige huizen, in felle kleuren. Dat zal we de beroemde wijsheid: 1% bezit 85%, zijn. En het staat naast elkaar, door elkaar.

Voor een communistisch land ziet het er toch niet zo ‘ gelijk ‘ uit....

We zijn gisteren aangekomen in Tad Lo, een authentiek dorpje, maar met wat guesthouses aan een mooie waterval. Waterbuffels voor de deur. Dus een prima plek om, na 4 dagen fietsen, een dagje te relaxen!

De instructie voor onze kamer luidde dat we beslist niet de stekker uit het stopcontact mogen halen, omdat dan het hele complex zonder wifi zit......Op de bijgevoegde foto een impressie hoe die techniek hier in elkaar steekt. Het hangt overigens gewoon buiten.

Op een andere foto de vlag van Laos, waarbij de rode banen staan voor het bloed dat in de onafhankelijkheidstrijd is gevloeid, het blauw voor de rijkdom van het land en de witte cirkel symboliseert de maan die over de Mekong schijnt én van het land onder communistische regering.

Vandaag dus een beetje rondwandelen, lezen, eten(altijd lekker)en een drankje.

We zitten ook met een lastig dilemma. De route gaat verder omhoog naar het Bolaven plateau(centrum van de koffieteelt in Laos), maar de route de dag erna naar Pakse wordt sterk afgeraden vanwege ‘roadconstructions’. Dat schijnt tamelijk gevaarlijk voor fietsers te zijn. Dus we nemen morgen een lagere route direct naar Pakse.

1. Joop:
    22 januari 2018
    Ziet er allemaal mooi uit!
    Hoogstaande elektrotechniek!!!
    Doet mij erg aan Albanië denken!
    Succes!
    Atie en Joop
  2. Ger en Aafke Bakker:
    22 januari 2018
    Nou mooi is dat een dagje rust, we dachten dat de pedalen rond zouden draaien daar in het verre, vreemde, mooie en warme land. Enfin het zij jullie gegund en wat de foto met al dat kabel- en stekkergedoe betreft, Gerrit Aafjes van Instacom is natuurlijk altijd bereid om orde op zaken te stellen ook al is het niet naast de deur:-) En voor jullie ook een aardig meteorologisch nieuwtje, komende woensdag in ons lage landje weer een recordje: het wordt 14 graden (boven nul!), dus het vermoeden is dat de zin 'it giet oan' dit jaar niet uitgesproken zal worden door de friese rakkers van het elfstedenbestuur.
    Datwastweer en tot schrijfs en geniet van het daggie rust.
    Ger en Aaf.
  3. W&T: