Sapodilla's, krekels en......regen!

16 februari 2014 - Sukhothai, Thailand

Vandaag weer op de fiets richting Sukothai, waar we ook een dag zullen blijven om een stuk historie te bekijken. Het was een dag met hindernissen.... de vierde lekke band (weer Nel), John zijn ketting liep er af en hij had even later een stuk ijzerdraad tussen het achter spatbord, maar dat was gelukkig zonder  verdere gevolgen...  We reden een mooie route langs de Yomrivier, soms was er van de weg nog maar een heel smal paadje over, waar je nog net met je fiets overheen kon. Ook hier heeft men last van afkalvende oevers door overstromingen. Op diverse plekken werd al hard gewerkt om de oevers te versterken. Doordat het zo'n rustige weg was kon je merken dat de honden ook minder gewend waren, ronddraaiende  kuiten  leek ze wel een aantrekkelijk hapje, maargelukkig hebben we de kuiten heel kunnen houden.... Onderweg passeerden we ook boomgaarden met Sapodilla's, een vrucht die er uit ziet als een kiwi, de structuur van een peer heeft en een beetje caramelachtig smaakt. Toen we stopten om de bomen eens goed te bekijken, kwam er een Thais boertje naar ons toe. Met wat gebaren maakte hij ons duidelijk dat we even moesten wachten. Even later kwam hij met een mes aan, zodat we de vruchten konden schillen en proberen. Toen we lieten weten dat we ze heerlijk vonden, kregen we spontaan een zak mee!!  Onze lunchstop was ook grappig. Er waren twee eethuisjes, maar van één grote familie.  De vader ging gelijk het verkeer regelen zodat we over konden steken, de dochter werd direct geroepen want die sprak een beetje Engels, zo konden we dus makkelijk onze bestelling doorgeven. We kregen uitleg hoe de familie in elkaar stak en we werden uitgenodigd om naar het bedrijf te komen kijken.... wat dus een insectenkwekerij bleek te zijn(om te eindigen als lekker gefrituurd hapje);zag er allemaal keurig verzorgd uit, de insecten kregen o.a. suikerriet en mais te eten, de behuizing bestond uit op elkaar gestapelde eierdozen. Vanavond iets unieks......voor het eerst, sinds onze aankomst op 1 januari, een flinke bui regen!!! Het was vanavond ook al heel erg benauwd en ca 30graden. En de schaatsers doen het ook goed in Solsj, dat missen we wel een beetje... volgen het, als er WIFI is , op Nu.nl...

1. Ineke Visser:
    16 februari 2014
    Als jullie nu eindelijk regen hebben,krijgen wij misschien eens wat zon? Of werkt het niet zo?;-) Sukothai is prachtig, ben er tien jaar geleden ook geweest. Benieuwd of ik nog wat herken van jullie foto's. :-)
    Inderdaad doen onze schaatsers het supergoed op de spelen,met ook nog wat onverwachte kampioenen, naast ireen en sven,ook de gebroeders Mulder. Echt leuk!Toch wel iets om trots op te zijn!
  2. Marijke:
    16 februari 2014
    Lekker zo'n regentje tegen het stof. Meestal duurt het daar niet zo lang als hier. Overigens vandaag een beetje voorjaarsachtig. Sneeuwklokjes en crocussen op de koude grond en narcissen in de bloembakken in de tuin. Ook daar kun je wel naar verlangen (ervaring!) behalve het schaatsen...
    HZZ schiet ook lekker op( haha)
  3. Cor en Carla:
    17 februari 2014
    Hoi Nel en John,
    We hopen dat jullie niet teveel fietspech houden.
    Prachtige belevenissen, daar kunnen jullie straks een poosje op teren.
    Na alle natte zooi in Holland waar jullie natuurlijk iedereen over horen klagen zitten we nu in de echte bittere winter in de V.S.
    We zijn namelijk bij Eelco op bezoek die hier een half jaar zit voor zijn stage.
    Benieuwd naar jullie konditie als jullie terugkeren,kuiten van Kruppstaal verwachten we.
    Hou je haaks en we genieten van julli blog.
    Liefs, Carla, Cor en Eelco.