Op ons gemak met windje tegen

9 januari 2018 - Phon Phisai, Thailand

We vertrekken uit Nong Khai en peddelen de eerste 15 kilometer over een FIETSPAD! we volgen de loop van de Mekong, hoewel die meestal niet te zien is. We staan even stil om naar een ijsvogeltje(!) te kijken als er een man stopt en ons in het Engels aanspreekt. Het gebruikelijke: waar kom je vandaan, waar ga je naartoe....

Dan vraagt hij naar onze leeftijd( very strong!), maar begint toch en passant ook over het feit dat er in Thailand veel ‘ oudere blanke’ mannen met (veel) jongere Thaise vrouwen trouwen......Het was wel te merken dat hij dat geen geweldige ontwikkeling vond. Hij heeft ook wel een punt, want in Udon Thani en Nong Kai struikel je over de oudere heren geflankeerd door een dame, soms ook met kinderen. Daar zit waarschijnlijk een hele ‘relatie- industrie’ achter.

Vandaag is het minder warm( ca. 25 graden) en we hebben een tegenwindje! We passeren 2 pelgrim-monniken(blote voeten op asfalt....). Dat hebben we vaker in Thailand gezien.

De traditionele noedelsoep werd vandaag geserveerd met een plakjes gestold bloed. Dat hebben we uit veiligheidsredenen maar opzij gelegd. Heerlijke soep verder!

De route gaat veelal over betonweggetjes door kleine dorpjes ( er wordt veel de Sawadee-groet naar ons geroepen) en langs vruchtbare akkertjes. Hier wordt veel groente verbouwd. Alles zeer weelderig.

Soms moeten we een stuk(je) langs de ‘grote’ weg. Dat is de doorgaande weg die paralel aan de Mekong loopt. Er is een brede strook voor langzaam verkeer. Dat gaat prima. Men gebruikt hier veel brommers, weinig fietsen.

Op ons dooie akkertje kwamen we rond 14.30 u in Phon Phisai aan en vonden een soort bungalowkamertje in het Tankhun resort. Dat klinkt luxer dan het is.....erg basic, koude douche, wel airco. Maar ja, het is dan ook behoorlijk goedkoop.

Het plaatsje ligt (uiteraard) aan de Mekong. Vanmiddag lekker rondgefietst, biertje gedronken aan de ‘boulevard’. Deze wordt uitgebreid( je kan zien dat Thailand economisch in de lift zit). Opvallend is dat de meest bouwvakkers dames zijn!

Een mooi tempelcomplex bezocht (giga Bhodi-boom) en over de lokale markt gelopen. We blijven onze ogen uitkijken naar de verscheidenheid aan eetbare producten!

1. W&T:
    Klinkt (en ziet er) goed uit..... lekker ontspannen! en (eindelijk):
    het eerst vermelde biertje.... chiyo!!
  2. Magda en Jelle Hoogeboom:
    9 januari 2018
    Weer een heerlijke dag en weer veel gezien, soepje zag er lekker uit. Wat een mooie foto's. Geniet ze lekker, groetjes!
  3. Paula van der Voort:
    9 januari 2018
    Wat een belevenissen! Mooie foto's weer 😊. Mathieu zijn neef vond de foto's en het verhaal van de KOGA's erg leuk. Hij laat het morgen vol trots zien aan de mannen op werk.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Dikke kus 😘
  4. Rolf:
    10 januari 2018
    Neem een recept mee van die bloedsoep voor Jan Duijvis. Zijn we meteen van de toeloop van vrijwilligers af. Succes verder, Rolf
  5. Angelique Titulaer:
    12 januari 2018
    Hallo John en Nel,
    Weer leuk om jullie verhalen te lezen. Dan reizen we een beetje mee. Heb mijn emailadres aangepast en blijf het uiteraard volgen. Veel plezier! Lieve groeten, Joke en Angelique