Indrukwekkende ceremonie bij Boeddhistische tempel

14 februari 2014 - Si Satchanalai, Thailand

Heerlijk geslapen in dit prima hotel.
Na ontbijt eerst de band maar even plakken. Shit....voorband ook lek!
Bleek er ook nog eens een tweede lek in de achterband te zitten.....dus 3x plakken. Ben je mooi klaar mee!
Maar goed, we hoefden vandaag maar 52 km, naar Si Satchalanai. En dan naar het Historical Park, dat op 15 km daarvanaf ligt. Dit is een oude ' koningsstad', totaal 45km2, die we morgen (per fiets) gaan bezoeken/
verkennen.

Bij een homestay leek niemand thuis, maar uiteindelijk kwam een jongeman aanlopen.
Of we ook van zwemmen hielden...? Nam ons mee, achter het huis.....een bungalow met zwembad! Hebben wij weer! Top...en we blijven hier 2 nachten!
( één nadeel: geen wifi, maar dat lijkt in deze regio uberhaupt nog niet te zijn doorgedrongen).
Dit is een soort dorpje dat bijna in het Historical Park ligt. Dus we zitten hier op tweehonderd meter van een heel oud tempelcomplex. Daar kwam een hoop geluid vandaan, dus we zijn daar maar eens gaan kijken.
Er bleek een ceremonie te gaan beginnen, met muziek en dans. Mensen konden een boodschap op een doek ( misschienwel 50 meter lang) schrijven ( en een donatie doen). Deze doek werd op een gegeven moment in een processie 3x rond het tempelcomplex gedragen door 100-200 mensen. Een erg indrukwekkende gebeuren om te zien.
Daarna werd de doek weer opgerold en in een ceremonie door de monniken ' gezegend'. Wij konden alles op gepaste afstand volgend, alles gebeurt immers  in de openlucht.
Inmiddels was een jongeman in de tempeltoren (stupa) geklommen.....en had een touw omhoog gebracht. Vervolgens werd de doek in de toren gehesen.
Daarna volgde nog een processie 3x rond de tempel met bloemen, kaars en wierook. Wij kregen dit ook aangeboden en werden uitgenodigd om mee te lopen.
Dat was toch wel een heel bijzondere beleving.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl