Estland bereikt

25 juli 2016 - Pärnu, Estland

Van Salacgriva is het maar 15km naar de grens met Estland. Daarvan wel 10 langs de Baltic Highway. Dat is de 'grote' weg, die Riga met Tallinn verbindt. Dan moet je niet denken aan de 'nederlandse' snelweg, maar een opgepluste provinciale weg, waarover al het verkeer, inclusief vrachtverkeer, raast. Er is wel een snelheidslimiet, maar ik geloof niet dat ze zich daar wat van aantrekken.
Voor de fietsers is aan weerskanten een strook van 1 meter breed. Vandaar dus dat we maar gele hesjes hebben aangeschaft.....Het is niet echt fijn rijden. Je moet constant geconcentreerd blijven.
Net vóór de grens konden we eraf om een rustige route te nemen. Uiteraard even een fotomoment bij de grensovergang.
Aanvankelijk waren we van plan om al een camping na 35 km te nemen. Maar daar waren we al om 11.00 uur, dus dat vonden we toch iets te dol. Dan moet je de rest van de dag op je kont zitten..... Dus we zijn doorgereden naar Pärnu( totaal 83km)
Pärnu is het Scheveningen van Estland. Een groot contrast: de rest van het land is heel dun bevolkt, maakt een lege indruk. En dan kom je opeens in een drukke badplaats.
We fietsten, vanuit het zuiden, langs de boulevard. Het was prachtig weer, dus dat zag er gelijk wel heel toeristisch uit.
Er zijn echter heel weinig campings en de camping die de tourist office aanraadde was afgeladen met campers en caravans! Géén plek voor een simpel tentje! Dat hadden we nog niet meegemaakt. Gelukkig bleek even verderop een Rowing Club, met kampeerfaciliteit. En dat was een prima plek langs de Pärnu rivier.
Pärnu heeft een kleine oude stadskern. Daar hebben we, na eerst een biertje gedronken te hebben, nog een wandeling gemaakt en wat cultuur gesnoven.

1. Anja:
    27 juli 2016
    misschien niet altijd ene plekje voor een tentje, maar wel altijd een biertje......liefs
  2. Betty en Ad:
    27 juli 2016
    ja, die wegen kennen we, snelweg en dan die fietsers.....lijnbussen en overstekende mensen...
    maar jullie zijn er heel doorgekomen. top