De zon gaat sissend onder in de Mekong....

7 februari 2014 - Chiang Khan, Thailand

Verslagje van de afgelopen 2 dagen. Gisteren weer een echte fietsdag. 2 etappes op één dag: 102 km. Een mooie route direct naast de Mekong. Licht heuvelachtig....stijgen...dalen, stijgen, dalen,etc. Dat ging op zich heel vlot, maar wat ons wel parten speelt is de warmte(=hitte)! ' s ochtends gaat het nog prima, maar 's middags wordt het toch wel 35 graden! En dat is eigenlijk niet lekker in de brandende zon op de fiets.....maar ja, we moeten toch vooruit!
Om 16.30 reden we Chiang Khan binnen. Dat was een hele verrassing...want dat blijkt zich in de afgelopen paar jaar tot een toeristische trekpleister voor de Thai te hebben ontwikkeld. Dat staat verder nergens beschreven. Maar Chiang Khan ligt prachtig aan de Mekong, is nog authentiek met teakhouten huizen. 's avonds veranderd de straat langs de Mekong in een flaneerstraat met winkeltjes, restaurantjes, muzikanten,etc. En dus hele busladingen Thaise toeristen. Wij lopen als 'blanken' er maar een beetje tussen. Alles in de Thaise taal, dus dat is lastig als je wat wil eten( maar we komen er altijd wel uit)

We zijn beland in een guesthouse in deze straat ( dus zo'n authentiek teak gebouw). Heel basic, houten wandjes, ' badkamer' op de gang. De kamer is aan de straatkant en dat hebben we geweten.....het begint hier dus om 5 uur! Dan komen de bedelmonniken door de straat, maar begint ook iedereen maar gelijk op een brommer te rijden....
Het guesthouse wordt gerund door een Thaise, bijnaam: Pim.
We werden gevraagd of we vanochtend mee gingen een fietstochtje maken. Bleken nog 3 thaise gasten mee te gaan op gehuurde fietsen.
Zijn eerst naar een ' berg' gereden, waar je vervolgens met een taxi ( supersteil, dus niet om te fietsen..) omhoog werden gebracht. Daar was een mooi uitzicht op Chiang Khan en de Mekong ( wel erg heiig)
Weer terug beneden zijn we naar de Mekong gereden. Een plek die bekend is vanwege de stroomversnellingen daar.....maar het ging volgens mij voornamelijk om lekker te eten.
Pim nam ons mee in een Thais restaurant en liet van alles aanrukken. Dat was echt smullen ( om 11.00 uur 's ochtends!). Daarna teruggefiets naar het guesthouse.
Vanmiddag maar relaxed de hitte uitgezeten en vanavond weer de straat op. Dan is het echt heerlijk.
Morgen gaan we weer verder. 52 km. Dat moeten we redden voordat het heel erg heet is. Het schijnt dat we goed kunnen zwemmen in de Mekong daar. We zullen zien....

1. Betty en Ad:
    8 februari 2014
    wat s het toch heerlijk om zo met jullie mee te reizen. en wat is het er toch aangenaam.
  2. W&T:
    9 februari 2014
    een sissende zon...mooie tekst!
    Hopelijk heeft het "schillen" qua hoofd temperatuur geholpen, John.
  3. Peter Beij:
    9 februari 2014
    Hoi Nel & John,

Het zijn wel twee werelden. Jullie in de brandende zon met sticky rice en wij achter de buis om zo Ireen Wüst aan het werk te zien met een kom erwtensoep.

Geniet er nog even van!