Tallinn in zicht!

29 juli 2016 - Vanamõisa, Estland

Dit is dus ongveer de laatste etappe naar Tallinn! Het is nog zo'n 70 km. Na regen komt zonneschijn, want het is prachtig weer. De tent was nog wel (zeik)nat.....de schoenen ook!
De route kwam langs Paldiski. Dat klinkt russisch en dat is het ook! Het is een havenstadje ligt op een schiereiland( ten westen van Tallinn) en tijdens de russische bezetting woonden/ werkten hier 16.000 militairen. Met kernkoppen en al!
Toen de russen vertrokken(1994) woonden er nog maar 4000 mensen in stad. Moet spookachtig zijn geweest.
Inmiddels is er wel een nieuwe economische wind gaan waaien en heeft het zich weer ontwikkeld tot een belangrijke overslaghaven.
Het fietsen ging allemaal weer heel vlot. In onze informatie werd een waterval vermeld in het dorpje Kloogaranne. En ja hoor! Een bord verwees ons, na een brug, naar een onverhard pad naar rechts. En wij maar fietsen.....geen waterval.
Gelukkig liep er een trimmer die ons uitlegde dat de 'waterval' bij de brug was. We waren er dus al overheen gefietst! Het stelt ook helemaal niets voor!
Ook nu weer is het vinden van een camping een lastige zaak. In de stad Tallinn is eigenlijk niks beschikbaar. Op internet had ik wel een camping gevonden, dicht bij een treinstation, op 19 km van Tallinn. Dat leek ons ideaal.
De weg er naartoe was er één met hindernissen. Een onverhard pad leek op niks uit te lopen, dus maar terug. Onze kaart is niet al te gedetailleerd, maar uiteindelijk zaten we wel in de richting op een (ook weer onverhard) pad langs het spoor. Volgens een lokalo zaten we toch wel goed, maar we moesten de fiesten over een spoorbrug duwen.
Maar opeens: daar was de camping!
Een ideale uitvalsbasis om Tallinn te verkennen. Dus morgen met de trein!

1. W&T:
    29 juli 2016
    Oeps..... Jullie zijn er al!
    Leuke stadse dag morgen,
    Horen graag het vervolg mét mooie foto's :)
  2. Ineke:
    30 juli 2016
    Via onze vriend Peter S. lezen wij stiekem mee met jullie reisverhaal. Wij hebben - ongeveer - dezelfde reis gemaakt vorig jaar. Weliswaar met een camper, maar toch! Wij herkennen veel in jullie verhalen. Een goeie reis verder.
  3. Peter Beij:
    31 juli 2016
    Pas maar goed op je fiets met al die Duitsers. Gaan de Russische oorlogsmedailles in Tallinn nog per kilo op de markt? Ik adviseer Nel een mooie Russische generaalspet aan te schaffen. Met zo'n grote klep. Veel plezier daar!