Lachende gezichten in een rokend land....

31 januari 2018 - Chhaeb, Cambodja

Alweer de laatste dag van januari.....de planning is om vandaag in Chhaeb te belanden. Daarvoor moesten we 86 km wegtrappen.

Maaar wel over een goede weg en daarbij ook nog behoorlijk rustig. Vlak voorbij Stung Treng staken we voor de laatste keer de Mekong over. Die gaan we deze vakantie niet meer zien. We fietsen recht naar het westen.

Het is een landelijke weg met af en toe een dorpje. En overal wordt naar ons gezwaaid en geroepen. Buitenlandse fietsers worden hier niet veel gezien (kennelijk).

Al dat geroep en gezwaai van de mensen en vooral de kinderen maakt je vrolijk. Maar....... het landschap stemt je treurig! Je moet je voorstellen dat dit vroeger allemaal tropisch regenwoud was. Nu rijd je feitelijk door een verwoest landschap. Overal zijn de bomen gekapt voor (grotendeels illegale) houtkap. Nog maar gedeeltelijk zijn daar plantages(rubber, fruitbomen, cassave) voor in de plaats gekomen. De rest is rommeltje en overal worden nog stukken oerwoud platgebrand. Dat heeft natuurlijk grote concequentes voor het hele ecosysteem.

Cambodja is (nog steeds) één van de armste landen ter wereld. De economie groeit wel de laatste jaren, maar dat doet de bevolkingsgroei ook(explosief). Het land heeft nog steeds veel buitenlandse hulp nodig, waarbij China natuurlijk als een dubbeltje op de eerste rang zit......

Zoals de meeste landen in deze regio heeft het een bewogen geschiedenis.

De Kmher is de oorspronkelijke bevolkingsgroep. Nog steeds is 90% Kmher.

De vroege geschiedenis laat een aaneenschakeling van regio conflicten zien, waarbij dan weer de Kmher een groot rijk bestuurde, dan weer werd overheerst door andere volken (Thai, Laos).

Vanaf ca 600 tot 1400 was er een hoogstaand beschavingsniveau van de Kmher. In die tijd is o.a. Angkor Wat ontstaan (daarover later nog, als we daar zijn geweest). Deze tempelstad is, na het verval van het Kmherrijk, volledig overwoekerd geraakt en pas in de 20e eeuw (her)ontdekt.

De recente geschiedenis is ook erg heftig. Dat begon natuurlijk al met de Franse overheersing in de 19/20 ste eeuw, waarna het ook werd meegezogen in de Vietnamoorlog. Nog steeds zijn gedeeltes van het land niet veilig vanwege niet ontplofte bommen.

In 1974 is Cambodja zelfstandig geworden, maar toen begon de ellende pas goed. De Rode Kmher werd de leidende partij onder leidng van Pol Pot. Dit was een soort communisme, maar dan van de ergste soort. De strategie was om terug te gaan naar een 0 situatie. Alle kennis en bezit moest vernietigd worden. Cambodja moest een (boeren)arbeidersnatie worden. Iedereen met kennis (bijv. leraren, universiteiten) en/of een politieke positie werden zonder meer vermoord (de killing fields). Zelfs brildragende mensen waren verdacht. De economie kwam volledig tot stilstand,het regime schafte het geld af en fabrieken werden ontmanteld. In korte tijd werd de bevolking gehalveerd.Het land verkeerde binnen 5 jaar in een chaos. Uiteindelijk heeft Vietnam in 1979 De economie kwam volledig tot stilstand,het regime schafte het geld af en fabrieken werden ontmanteld. In korte tijd werd de bevolking gehalveerd. en het regiem van Pol Pot beëindigd.

Verrassenderwijs is daarna het koningshuis teruggekeerd en is Cambodja inmiddels een constitutionele monarchie à la Nederland.....

Dit was natuurlijk wel een erg simpele samenvatting, maar het geeft een beetje een beeld.

1. Magda en Jelle Hoogeboom:
    1 februari 2018
    Beste Nel en John, wat hebben jullie een mooie reis tot nu toe al gemaakt wat een afwisseling van land, klimaat en zo verschillend van ons leventje hier. Jullie hebben al heel veel kilometers gemaakt (erg veel) onder warme en moeilijke (wegen) omstandigheden. Top van jullie hoor en erg leuk dat je er steeds weer een verhaal er van maakt met veel informatie wij genieten er van, nog een goeie week en dan zit het er weer op. Nog veel fietsplezier en geniet ze! Groetjes van ons.
  2. Marijke van Essen:
    1 februari 2018
    Weer een reuze interessant verhaal, wat jullie beleven en ook de geschiedenis van het land. Op Sumatra en in Maleisie worden de oerwouden ook platgebrand ( gevolg is de zgn. Haze in Singapore). De reden daar is de omslag naar het planten van palmbomen tbv de industrie ( Unilever ed), die de olie gebruikt in allerlei schoonheidsproducten. Dit brengt voor de boeren meer op dan wat ze daarvóór verbouwden. Is dat in Cambodja ook zo? Groet en veel plezier verder.
  3. Nel en John van Loon:
    1 februari 2018
    Of de boeren er rijker van worden weten we niet.... In Laos was het zo dat de kleine koffieboertjes min of meer gedwongen werden hun kleine plantages voor een gering bedrag te verkopen aan grote koffieconcerns.... misschien gaat dat hier ook wel zo. Rondom de suikerfabriek zag het er allemaal armoedig uit, dus ik denk dat de plaatselijke bevolking er weinig profijt van heeft.
  4. Ger en Aafke Bakker:
    1 februari 2018
    Wat een feest, wat maken jullie allemaal mee.
    De Heen-en-Weer van Drs.P begeeft het (daar kan Tjibbe nog wel een keer een verhaaltje over vertellen), het mogen meemaken van het zgn. wasbordeffect, voor slechts 60 dollar, waardoor de ingewanden ineens op een heel andere plek zitten in het sportieve lijf en dan ook nog terug moeten naar een brug die vernoemd is naar een heuse Fokker, wat door de liefdevolle blik van Nel uiteindelijk niet doorging en dat zonder een cent te betalen (is Nel soms zeeuwse). Mensenlief het is een feest om het allemaal te lezen en dan heb ik het maar niet over de mooie gratis geschiedenislessen, die als een echte Teleac-cursus elke keer tot ons komen. Geweldig allemaal.
    Ondertussen heb ik (Ger) alle Zaanse Toko's afgelopen om de ingrediënten te bemachtigen voor de door jullie geadviseerde Thaise Tom Yum Kung soep.
    Tenslotte feliciteer ik jullie ook nog van harte met de verjaardag van Beatrix, je weet wel die slimme dame met dat bijzondere kapsel die op Drakensteyn woont en kan ik melden dat de gaskraan nu nog meer dichtgedraaid zal worden in het Groningerland. En dat brengt ons misschien weer in rep en roer omdat er na het weekend zowaar een koufront(je) deze kant opkomt en is het maar te hopen dat de kachels blijven branden :-)
    Komende zaterdag met Tjip en nog zo'n 40 (2 groepen auto's zelfs!) zaanse vogelaars naar de Polder van Ooi (moet je weer missen John) om even te controleren of er nog wat vogels zijn.
    Het ga jullie goed, pas op en....voorzichtig en fatsoenlijk.
    Een warme groet van
    Ger en zijn Orakel uit Bozum
  5. Inez:
    Lieve Nel en John!
    Ha! Geschiedenisles geven zit blijkbaar in de genen. :) Wat een heftige verhaal hè, vooral ook dat laatste deel. Zo kort geleden.
    Er gebeurde in 1974 een hoop moois :) maar niet voor Cambodja. Ik vind het fantastisch om te lezen wat jullie allemaal beleven.
    Hier is het, zoals jullie al van Ger hebben begrepen, toch echt (weer) winter aan het worden. Helaas heb ik op het moment de bijbehorende winterellende te pakken. In de lappenmand. Geen echte 'griep' en daardoor toch te lang doorgesukkeld. Nu maar even verstandig geweest en ziek gemeld. Verder: all quiet on the western front.
    Geniet nog maar even van al dat wonderlijks, en van elkaar. :)