Laatste bericht en afsluiting

9 februari 2018 - Siem Reap, Cambodja

Inmiddels is het al weer 11 februari en zijn we al weer thuis....

Toch nog maar even verslag uitbrengen van de laatste dagen.

Maandag (7 februari) zijn we naar het centrum van Siem Reap gegaan. Dat was wel even een schok..... wat een overgang!! Siem Reap profiteert enorm van de aantrekkingskracht van Angkor Wat en is een toeristen ‘hot spot’ geworden? Het centrum is helemaal gericht op de toeristen,  zoals je dat met alle bekende toeristenstadjes hebt. Alleen maar eetgelegenheden, een ‘pubstreet’ en een markt waar je niet op je gemak over heen kunt lopen, zonder dat je aangesproken wordt om toch maar iets te kopen. Vergelijkbaar met Thamel in Kathmandu. Dus dat hadden we al snel gezien....

We waren ook bij een markt vlakbij het hotel geweest, daar komen bijna alleen maar lokale mensen, dus heb je ook een heel andere sfeer.

Supermarkten en warenhuizen zie je hier niet, iedereen koopt alles op de lokale markt. Prachtig om daar rond te lopen, want er is echt van alles te koop. In een hoek waren veel kleine winkeltjes waar vooral feestjurken gemaakt worden,  vooral met veel versieringen, alles met de hand!

Wat je op zowel, op de lokale markt als in het centrum van Siem Reap ziet zijn veel bedelaars, allen slachtoffer van een landmijn. Wat ook opviel is dat ook de lokale mensen hen geld toestoppen. Dus dit is waarschijnlijk toch de manier om aan geld te komen, steun van de staat zal er waarschijnlijk niet zijn.....

Woensdagochtend hebben we eerst de fietsen naar een ‘fietsenverhuurbedrijf’ gebracht om ze in dozen te laten verpakken, zodat we de fietsen weer mee terug in het vliegtuig konden nemen.

Voor ‘s middags hadden we een korte vogelexcursie geboekt bij de Cambodia Bird Guide Association. We werden bij het hotel door een gids én tuktuk opgehaald en zijn naar een waterrijk gebied ongeveer 12km buiten Siem Reap gereden. Daar zijn we, op enkele plekken, door het gebied gelopen en vogels gespot. Dat was wel een hele belevenis. Sommige soorten (bijv. de vele kleine zilverreigers)zie je ook wel in Nederland, maar het merendeel zijn toch de lokale ‘exotische’ vogels. De gids was ter zake kundig en sprak goed engels. We hebben daar rondgelopen totdat het bijna donker was en toe weer naar ons hotel teruggereden. In een paar uurtjes hebben we ruim 40 soorten waargenomen! Een hele leuke ervaring.

Donderdag 8 februari: dag van vertrek. We moesten om 14.30 u vertrekken vanaf het hotel, dus we hadden plenty time. Eerst nog de fietsen ophalen. De fietsen bleken toch wel behoorlijk gedemonteerd te moeten worden, omdat de dozen aanzienlijk kleiner waren dan die we op de heenreis hebben gebruikt. Dus dat werd nog wel een klusje op Schiphol!

De vliegreis, via Hong Kong, is voorspoedig verlopen en op vrijdagochtend 6.00 uur zijn we geland. Direct merkten we dat het hier wel veel kouder is, brrrrrr

Bagage opgehaald, fietsen gemonteerd en om 9.00 uur met de trein naar huis.

Het zit er op!

Dus het is nu tijd voor de afronding en wat conclusies:

ruim 1600 km gefietst door 3 landen
0 lekke banden!
Geen pech onderweg!
We hebben (weer) een geweldige vakantie gehad
Landschappelijk is zuid Laos minder aantrekkelijk dan Noord Thailand en Noord Laos(onze reis 4 jaar geleden). Het is tamelijk droog en dor.
Ook de vele terreinbranden maakt het een minder fraai gebied om doorheen te fietsen
We hebben relatief veel over doorgaande wegen gefietst. Minder over onverharde weggetjes. Dat is jammer, want het verkeer op de wegen neemt  steeds meer toe.
De dagelijkse ontmoetingen en contact met de lokale bevolking blijft een mooie ervaring. De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam(behalve als ze een uniform aanhebben...)
Angkor Wat is een ‘must’

Erg bedankt voor jullie belangstelling en reacties !!

En.....tot de volgende reis!

1. Tjibbe en Margriet:
    11 februari 2018
    Hoi Nel en John,

Bedankt voor dit slotaccoord en het was ons een genoegen om met jullie "mee te reizen"
  2. Joop:
    Goedemorgen "Gladoren"!
    Fijndat jullie weer gezond en wel thuis zijn.
    Dank voor jullie reisverslagen
    Geeft ons een mooie inkijk in de door jullie befietste landen!
    Tot morgen!
    Atie en Joop
  3. Henk Ras:
    12 februari 2018
    Bedankt voor de samenvatting. We hebben er weer van genoten en hopen jullie binnenkort te zien.
    Welkom terug in Nederland!
  4. Jos:
    12 februari 2018
    Dank voor de leuke en interessante verslagen, John en welkom terug in het koude kikkerland! Tot morgen bij onze geliefde bramen, ze hebben je gemist!
  5. Magda en Jelle Hoogeboom:
    12 februari 2018
    Leuk Nel en John dat jullie het ons een beetje hebben laten meebeleven. Geweldige reis dus weer en weer terug in het koude Nederland en lekker weer in jullie heerlijke huis. Maak maar weer een mooi fotoboek want er zitten weer schitterende foto's bij, lieve groetjes van ons.
  6. Marijke van Essen:
    12 februari 2018
    Hallo Nel en John, evenals de schrijvers hiervoor hebben we enorm genoten van jullie reisverhaal. Het is bijzonder, mede (of vooral) omdat jullie dit per fiets hebben gedaan, in een wereld die velen van ons niet kennen. Ook weer fijn dat jullie weer veilig, gezond en wel in (grieperig) Nederland zijn terug gekeerd.
  7. Ger en Aafke Bakker:
    Best stel, lieve Nel en JohnnyBoy,
    Aan de trip en de verhalen is en zijn een einde gekomen. Eigenlijk best jammer en hoe gaan we nu verder zonder die mooie teksten, vraag je je dan af. Het zal wennen zijn. Een welgemeend Chapeau voor de meesterwerken van jullie die de afgelopen weken onze PC, ipad en iphones bestookte in de meer dan goede zin van het woord. Dank, dank voor de vele mooie, soms meeslepende, verhalen en prachtige afbeeldingen. We hopen dat de terugreis goed verlopen is en dat jullie inmiddels weer een beetje kunnen wennen daar op jullie plekkie in Wormerveer-Noord. Binnenkort kom ik langs met de beloofde soep van bijzondere kwaliteit, wat ik in een van de verhaaltjes heb beloofd. Nogmaals dank voor de reisverhalen, het was een feestje!
    Een groet en tot ziens van De Bakkertjes.
  8. Ineke Visser:
    12 februari 2018
    welkom terug! ik ben het volledig eens met voorgaande schrijvers en hoop jullie ook weer snel te zien. jullie zullen ,ondanks dat er veel is geschreven, toch nog veel moois te vertellen hebben!
    groetjes
  9. Yvonne en Chris:
    13 februari 2018
    Welkom terug! Netjes hoor zonder lekke banden :-)
  10. Rita Johnston:
    15 februari 2018
    Welcome home again. Thank you for letting us share your journey with you! So interesting!
  11. Jeannette:
    18 februari 2018
    Wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt.
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Gelukkig weer veilig thuis!
    Laten we binnenkort weer eens wat afspreken. Veel te lang geleden!

Lieve groetjes, Han, Stef en Jeannette