Door de garnalenstreek

12 december 2019 - Ca Mau, Vietnam

Gisteren niet zo’n interessante etappe. In het gebied waar we door reden werd veel aan de weg gewerkt en veel gebouwd. Het dorpje Ganh Hao, waar we overnacht hebben was wel erg leuk. Het is een vissersplaatsje met mooie oude vissersboten. Tussen de haven en de dorpsstraat veel visverwerkingsbedrijfjes. Het is sowieso ook de regio van de garnalen. Tijdens de fietstocht passeren we talloze garnalenkwekerijen.

Na een fietstocht heb je wel zin in een biertje. Daar hebben we héél véél moeite voor moeten doen. Uiteindelijk lukte het bij een winkeltje, dat bier in de koeling had en ook nog vier stoeltjes op de stoep. Niet dat je daar nu echt lekker zat... normaal zou je het niet in je hoofd halen om langs een weg te gaan zitten om een biertje te drinken.... Wel veel plezier gehad, want er tegenover was de school en die ging net uit.

Bijna alle kinderen(ca 1600 op deze school!) worden door hun vader of moeder van school gehaald met de brommer. Rechts rijdt naar het schoolplein toe, links komt met één, twee, drie of soms vier kinderen achter op de brommer er weer vandaan. Alles krioelt door elkaar, hilarisch om te zien. De school begint hier al heel vroeg, om 6.35 uur tot 11.00 uur en dan weer van 12.30 uur tot 16.30 uur. Lange dagen en dat zes dagen per week.

In het dorp wordt een nieuwe kade gemaakt in de haven. Het was kruip door, sluip door om er te komen, maar de moeite waard. Er lagen veel mooie oude vissersboten en ook voeren er een aantal net uit richting zee,( zie ook de video).

Rijst

Vietnam is, na Thailand, grootste exporteur van rijst. De verbouw vindt vooral plaats in de Mekong delta in het zuiden en in het gebied van de Rode rivier in het noorden, beide zijn zeer vruchtbaar gebieden. Overdag zie je veel mensen bezig in de rijstvelden, zaaien, irrigatiekanalen maken etc.

vandaag was weer een mooie tocht, met vooral weer veel contact met mensen. We waren vanochtend gestopt voor een ijskoffie. Daar was ook een lerares Engels van de school die er tegenover lag. Gezellig met haar gekletst en zo konden we ook eens wat vragenstellen. Zij moest weer aan het werk, toen we later af wilden rekenen, bleek zij de koffie al betaald te hebben...Verder bij de foto’s wat verhaaltjes geschreven.

en alweer op zoek naar een biertje.....de dorst na het fietsen kan niet beter gelest worden met bier. Maar een koud biertje is lastig te vinden. Het eten is hier voortreffelijk. Vanavond bij een tentje, op straat(streetfood), een uitstekende maaltijd gehad!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Loes:
    13 december 2019
    Aan honger en mensen op jullie heen dus geen gebrek, ik vroeg me steeds al af waar jullie sliepen, is dat besproken of op de bonnefooi? wat een geweldig land en wat is er ontzettend veel te zien. De verbazing wordt al groter, prachtig om dit met jullie mee te mogen maken. Nog veel plezier en lieve groeten uit Wormerveer.
  2. Nel en John van Loon:
    14 december 2019
    De route die we fietsen is beschreven, maar de overnachtingen zijn niet geboekt. Dus elke dag zoeken we een overnachting. De organisatie geeft wel tips waar je zou kunnen overnachten. Dus het is elke dag weer een verrassing, waar we slapen en we hebben nog nooit voor een dichte deur gestaan. Het zijn hier meestal hotelletjes. De ene keer is het heel simpel, de andere keer weer wat luxer. Ook moeten we dagelijks op ons eten uit, kijken bij de eethuisjes wat de pot schaft, meestal is dat op straat bij straattentjes.
  3. Nico:
    13 december 2019
    ik sluit me bij Loes aan geweldig allemaal
  4. Loes:
    14 december 2019
    Tip, matras achter op je fiets!! Prettige fietstocht weer vandaag.
  5. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Op de bonnefooi een slaapplaats vinden, jullie durven hoor met zijn vieren. En nog steeds gelukt top hoor.