Drie dagen Siem Reap

6 februari 2018 - Siem Reap, Cambodja

Zondag, de eerste dag doorgebracht in Angkor. Eerst op de fiets naar het ticketbureau. Enorm veel mensen, maar alles is perfect georganiseerd, dus sta je al snel weer buiten met je ticket (met foto!).

Jayavarman was de grondlegger van het Khmerrijk van Angkor, in de periode van  800-1431, één van de machtigste staten die Zuidoost Azië ooit heeft gekend.

Door hem en zijn opvolgers zijn diverse tempelcomplexen gebouwd, de ene keer hindoeïstisch en andere keer weer boeddhistisch. De totale oppervlakte beslaat ca. 80km2!

Aan het Khmer-rijk is een einde gekomen en de de tempels en dorpen zijn verlaten en vervallen. Uiteindelijk zijn de gebouwen overwoekerd geraakt. Omdat de Kmher geen geschreven geschiedenis hebben achtergelaten is het gebied letterkijk in de vergetelheid geraakt. Pas eind 19e eeuw is het herontdekt. Door de vele wandreliëfs en inscripties hebben archeologen de geschiedenis kunnen achterhalen.

De hoofdtempel, AngkorWat is het grootste religieuze monument ter wereld. Zondag hebben met we met fiets deze tempel en Angkor Thom bezocht. Vandaag (dinsdag) zijn we de hele dag met een tuktuk en chauffeur op pad geweest naar tempelcomplexen die wat verder weg lagen.

Iedere tempel dateert weer uit een andere periode, zodat vaak de structuur wel gelijk is, maar de bouwstijl toch weer heel anders kan zijn. Op diverse plekken is men begonnen met restaureren. Bij Ta Prohm heeft men echter alles zo veel mogelijk gelaten zoals het was toen het ontdekt werd. Dit om te laten zien hoe het overwoekerd is geraakt door bomen en planten.

Dat is een fascinerend gezicht, vooral als je bedenkt dat de bomen dus al minimaal 600 jaar oud zijn.

De indruk die deze oude beschaving maakt(in Europa liepen we nog in berenvellen.....)is nauwelijks in woorden en foto’s vast te leggen. Je moet het eigenlijk zelf zien!

1. Joop:
    6 februari 2018
    Hallo Nel en John!
    Net gelezen dat de onze polder vanuit Siem Reap volgt!
    Leuk!
    En wij volgen jullie, ook leuk!
    Wat weer een interressante informatie. Zo leer/lees je nog eens wat. En wat en geschiedenis hebben deze landen. Fijn dat het met jullie goed gaat. Zeker als je de marktwaar ziet. Maar goed dat ze daar onze Keuringsdiensten niet hebben!
    Houd nog even vol, geniet en........ tot volgende week!
    Hartelijke groet
    Atie en Joop
  2. Paula van der Voort:
    7 februari 2018
    Hallo lieve schatten,
    Wat een mooie verhalen. En onze Siem vindt het geweldig dat jullie daar ook een beetje bij Siem zijn!
    Toch duurt het hem nu een beetje te lang. Kunnen we niet even bellen? Wanneer zijn ze nou terug? Oftewel.... Jullie worden gemist in Nederland. Geniet nog even van jullie laatste belevenissen en tot snel.
    Dikke kus uit Leiderdorp