Verder zuidwaarts en steeds warmer......

18 januari 2018 - Napong, Laos

Gisteren een dagje gerelaxt. Een beetje rond gelopen door Savannakhet, de derde grootste stad van Laos. De bevolking bestaat uit een mix van mensen uit Laos, Vietnam en China. Je vindt in de stad dan ook boeddhistische tempels,  maar ook een Vietnamese en een Chinese tempel. Verder nog 2 kerkjes(restanten van de Franse bezetting)en een moskee. Bij één tempel die we bezochten stond in de reisgids al geschreven dat de monniken in opleiding graag het gesprek aan gaan met buitenlanders om hun Engels te oefenen. En ja hoor, we liepen nog maar net op het complex toen we al aangesproken werden door een  jonge man, 18 jaar oud. We hebben wel een half uur met hem staan praten. Hij is novice, dus in opleiding voor monnik. Dit duurt 4 jaar. Het grappige was dat hij vol trots liet zien dat hij een beetje baardgroei had, en dat zijn vader dat ook had. In deze landen, net zoals in Nepal, hebben de mannen nauwelijks baardgroei.

Vooral in de koloniale tijd werden door de Fransen veel Vietnamezen naar Laos gehaald voor bestuurlijke functies. Het voormalig Frans koloniale deel van de stad is behoorlijk in verval geraakt. De Franse invloed zie je nog wel terug in de bougainville, de jeu de boules banen en bakkertjes die baguettes verkopen. Maar het is een illusie dat je je met de Franse taal kan redden in Laos. Zelfs in hotels, restaurants e.d. is Engels (of Frans) al een brug te ver!

De economie in Savannakhet groeit sinds  in 2007 de tweede Friendship-bridge tussen het Thaise Mukdahan en Savannakhet werd geopend.

Tegen de avond zijn we op een bankje aan de Mekong gaan zitten om naar de prachtige zonsondergang te  kijken.

Vandaag was een etappe van ruim 70 km, over doorgaande weg. Er was wel een alternatief, 27 km over onverharde weg, maar dan moest je een fiets hebben met brede banden, en er stond bij dat het erg zwaar was. Dus hebben we maar voor de makkelijke optie gekozen en over het asfalt gereden. Dit gebied is duidelijk armer dan waar we de vorige dagen doorheen reden. Veelal nog houten huisjes en veel kindertjes. Ook hier steeds enthousiaste begroetingen!! Je voelt je af en toe gewoon koning en koningin, rechts zwaaien, links zwaaien en tijdens de stops om wat te drinken, gelijk weer belangstelling. Waar we vandaan komen, waar we naar toe gaan etc. We komen al een beetje verder met het communiceren...😀.

Nu in een resort, even wachten tot de ergste hitte voorbij is en dan gaan we uit op een biertje en inkopen doen voor morgen. Dan hebben we weer 100 km voor de boeg. Het is de laatste dagen behoorlijk heet, dus we willen morgenochtend al om 7.00 uur op de fiets stappen.

Hartelijk dank voor jullie reacties,  ook dat is voor ons weer leuk om te lezen!

1. Helga kengen:
    18 januari 2018
    Ik stuur jullie blog door naar zus astrid. Die vind het ook enig om te lezen en herkent natuurlijk alles! Veel reisplezier van ons allen . Helga
  2. Jannie:
    18 januari 2018
    Leuk om al jullie verhalen weer te lezen . Geniet maar van al het moois om jullie heen.
  3. Magda en Jelle Hoogeboom:
    18 januari 2018
    Hoi, vakantiegangers morgen weer een lange tocht voor de boeg 100 km het is toch een hoop km. hoor fam. van Loon het kan toch ook minder ver!!! Weer mooie foto's gezien jij naast die knappe knul je hebt een bruine toet Nel gezond in de buitenlucht. Wij vandaag binnengebleven (code rood ) storm in Nederland verschrikkelijk windkracht 10 -11 orkaan bijna daken van huizen grote bomen om, vrachtauto's onvergeblazen in Rotterdam waaide de mensen over straat. Bij jullie gunstiger weer,geniet van jullie verdere reis ik kijk uit naar jullie verslag. Groetjes
  4. W&T:
    18 januari 2018
    Prachtige verhalen en foto’s....vooral de laatste twee.....blije hoofden bij n (romantisch)mooi gekleurde zonsondergang!
    🧡-elijke groet uit Bennebroek xx
  5. Ger en Aafke Bakker:
    19 januari 2018
    Lief stel, wat een prachtige verhalen en foto's allemaal. Ik beloof dat wij in het komende weekend alles op ons gemak gaan lezen en bekijken en dat er een mooi antwoord komt vanuit het Krommeniese.
    Gerritbuur en het Orakel uit Bozum.
  6. André Verheggen:
    20 januari 2018
    Prachtige verhalen en mooie plaatjes.
    Af en toe een rustdag tussendoor, helemaal goed.
    Jullie lekker in de zon en wij regen en wind.
    Wij genieten van jullie berichten.