Uitnodiging voor lunch bij dorpsfeest

13 januari 2018 - Bung Khla, Thailand

Vandaag een korte etappe van slechts 45 km. Dus eerst heerlijk op ons gemak ontbeten op de veranda.
Ontbijten in Thailand.... wanneer je een hotel hebt geboekt met ontbijt heb je meestal niet veel keuze. Er is het Thais ontbijt, dat is eigenlijk gewoon een warme maaltijd (rijst met diverse vleesgerechten), schaaltjes met rauwkost, zoals pepertjes, tomaten en komkommer, of een hartige rijstsoep met ook daarin vlees. Vegetarisch eten moet hier duidelijk nog van de grond komen. Dan is er nog witbrood dat je zelf kunt roosteren met wat jam en de keuze uit een ei, gekookt, gebakken of roerei. Soms nog wat zoete koekjes en dat is het dan. Zelf je ontbijt maken is ook niet zo makkelijk. Bakkers zie je hier niet en in de supermarkt kun je eigenlijk alleen wit brood kopen om te roosteren. Gisteren vonden we ook nog iets dat een beetje op krentenbrood leek. Maar gelukkig hebben ze wel kleine potjes yoghurt, samen met een klein pakje Kellog’s cornflakes en een glaasje sap zorgt dat wel voor een bodempje om weer op de fiets te stappen.
Toen het zo’n beetje lunchtijd was fietsten we door een dorp waar duidelijk iets te vieren was. Een lange rij tafels en stoelen stonden midden op de weg, en daar werd gegeten. We stapten van onze fiets om er langs te lopen en uiteraard werd er heen en weer gegroet. Maar voor we aan het eind van de rij waren werden we min of meer tegen gehouden, we moesten aanschuiven en mee eten!!
Glazen water en cola werden aangerukt en daar zaten we dan tussen de plaatselijke bevolking. We kregen een verpakt pakje gekookte rijst en een bord met kippenpootjes en stukken vis. Heerlijk klaar gemaakt!!! Eén dame sprak drie woorden Engels, dus lastig om een praatje te maken. Maar we hadden de grootste lol, met handen en voeten probeer je elkaar te begrijpen.
Later kwam er een jonge dame bij, die sprak goed Engels. Ze vertelde dat er inderdaad een feest was, maar het was moeilijk uit te leggen in het Engels wat voor soort feest het was. Ook vertelde ze tussendoor dat haar oom was overleden...of er enig verband was weten we niet, daar kwamen we niet achter.
Al met al weer enorm leuk om zo spontaan uitgenodigd te worden. Als toetje was er een vruchtje, leek op een heel klein appeltje, heerlijk fris.Na veel kapkunka en kapkunkap (dank je wel) wilden we weer op onze fiets stappen, maar niet voordat we ook nog een hele fles fanta en twee flesjes water in onze tassen hadden gestopt.

We verblijven weer in een eenvoudig resort, huisje met schuifpui, klein terras aan een meertje met daarin meervallen. Vis die hier veel wordt gegeten.

Morgen een hele lange etappe, 103 km, bij 87 km steken we de grens over naar Laos. Formaliteiten zullen de nodige tijd in beslag nemen.

1. Joop:
    13 januari 2018
    Geweldig, wat een mooie ervaringen!
    Zo te zien vermaken jullie je opperbest en ook niet onbelangrijk, goed weer!
    We kijken alweer uit naar de volgende belevenissen!
    Atie en Joop
  2. Jeannette:
    13 januari 2018
    Ooh heerlijk al dat lekkere eten!
    Veel plezier!
  3. Magda en Jelle Hoogeboom:
    13 januari 2018
    Wat maken jullie weer veel mee en wat een vriendelijke bevolking!! Morgen dus veel kilometers maken. Jullie foto's zijn weer erg mooi, we genieten mee hoor. Groetjes
  4. Yvonne en Chris:
    14 januari 2018
    Wat super leuk om mee te maken, volgende reis van tevoren een taalcursus volgen??! ;-) Veel fiets-plezier verder!
  5. Joanna:
    14 januari 2018
    Leuk & Lekker ... leuke foto's ook
    Super om te zien dat jullie het zo fijn hebben.