Uitersten in Laos....

27 januari 2018 - Don Khong, Laos

Gisteren zijn we van Champasak naar Munlapamok gefietst. Een etappe van 71 km, waarvan de helft ongeveer onverhard. Het was pittig, want het was weer een erg warme dag en over onverharde weg fietsen, weten we inmiddels, kan behoorlijk zwaar zijn door de vele kuilen en hobbels die er in de weg zitten. En niet te vergeten het stof. Mijn benen zagen er niet uit, door de zonnebrandcreme blijft het stof lekker plakken.  Maar het heeft ook wat te bieden, want je fietst door authentieke dorpen, je ziet het Laotiaanse plattelandsleven zoals dat al jaren wordt geleefd. Voor de kinderen blijf je een bezienswaardigheid. Onderweg bij één van de kleine winkeltjes een soepje gegeten, het lukt ons al aardig  om duidelijk te maken wat we willen en dat is liever geen vlees in de soep....

Onderweg moesten we nog een zijtakje van de Mekong oversteken met een trekveer. Gelukkig was er ‘bemanning’ en hoefden we alleen maar in het bootje te stappen...

Gisteravond zijn we dus aangekomen in Munlapamok. Een plaatsje van niks.... Er was één zeer basic guesthouse. Eerst was er geen water... dat konden we met behulp van het woordenboekje wel duidelijk maken. Toen dat geregeld was bleek de airco het niet te doen, de afstandsbediening ontbrak. Het meisje van het winkeltje heeft iemand gebeld die Engels sprak en zo kon John uitleggen wat er aan de hand was. Uiteindelijk kwam de afstandbediening boven water en hadden we airco.

De ruimte voor  toilet, douche en wastafel is de moeite van het beschrijven waard. De wastafel lekte zo goed, dat het water met een emmer weer opgevangen kon worden. Dit kon je weer gebruiken voor het toilet, want er was wel een pot, maar geen spoelsysteem. Recycling....Nadat we allebei een douche handden genomen stond het water ongeveer 7 cm hoog in de doucheruimte. Duurde uren voor het was weggezakt. Wat overbleef was een laag stof die we van ons lijf hadden gespoeld.

In dit oord probeerden we ook nog aan eten te komen. Eerst wat winkeltjes langs om te kijken of we iets konden scoren voor het ontbijt. Meestal lukt het wel om een  paar yoghurtjes te kopen. Aangevuld met wat banaantjes en een flesje jus d’orange is dit een prima basis om de dag mee te beginnen. Maar dit keer helemaal niets... nou ja, we vonden pakjes sojamelk met aardbeiensmaak. Dus die maar meegenomen. Tot we deze vanochtend open wilden maken en zagen dat ze al een jaar over datum waren... en de jus bleek fanta te zijn...

Iets te eten vinden gisteravond viel ook niet mee. Er waren drie vier tentjes met wat homemade food, maar dat is allemaal ‘afhaal Laos’. Uiteindelijk konden we bij één tentje gaan zitten en kregen we een kommetje rijst en twee kommetjes met vage dingen..... We hebben de groenten er maar een beetje uitgepikt....  Al met al geen plaats om langer te blijven.......Vanochtend op weg naar Don Khong island.

De Mekong

Vlak voor de grens met Cambodja splitst de Mekong zich in verschillende armen. In de droge tijd zakt het waterpeil en ontstaan zo allerlei eilandjes, daaraan dankt de streek de naam Si Phan Don, dat 4000 eilandjes betekent.

Tijdens de regentijd komen veel van deze eilandjes weer onder water te staan. De Mekong is hier dan op z’n breedst, 14 km, de grootste breedte van de Mekong op zijn 4200 km lange loop van zijn bron (hoogvlakte van Tibet) tot uitmonding in de zee. Op de eilanden die permanent boven water blijven staan zijn dorpen ontstaan. De bewoners leven van rijstteelt en visvangst. Vandaag zijn we aangekomen op Don Khong, het grootste eiland, 16km lang en 8 km breed.

Vanochtend hadden we ook eerst een oversteek met een veerpont en vanmiddag naar het eiland zijn we door een lokale bewoner overgezet met een bootje. We zijn vanmiddag  nog een stukje over het eiland gefietst. Zeer landelijk, met her en der wat huizen. Ook hier staan de rijstvelden nog droog. Hier hebben we weer een heerlijk guesthouse gevonden met goed restaurant erbij!!

1. Joop:
    27 januari 2018
    Zo hée Weer een mooi verslag!
    Op deze manier/wijze blijven wij goed op de hoogt van jullie ervaringen. Wij genieten er elke keer weer van!
    Maareh, verspeel je niet al je krachten???? Ik ben er inmiddels achter dat er nog heul veul bramen te ruimen zijn!!!!!!!!
    Trouwens, hier 6 graden/regen en wind!!
    Goede reis verder en tot de volgende keer!
    PS Vanmiddag naar het NoordHollands kampioenschap SNERT koken geweest in Zuid Beemster.
    Mooi evenement en lekkerrrr!!!!
  2. Astrid Chevalier-kengen:
    28 januari 2018
    Hoi John en Nel wat een leuk reisverslag !! Met mooie fotos!! Veel van die kleine dorpen voor ons onbekend 😁 Nog een goede reis !! Als je problemen hebt kan je Max bellen!! Groetjes !!
  3. Ger en Aafke Bakker:
    28 januari 2018
    De dank voor het ontvangen van de berichten en beelden is ook deze keer weer groot.
    Over soep gesproken, gisteren een inmiddels geproefde overheerlijke tomatensoep en groentesoep gemaakt en dat vervolgens samen in een pan gedaan en dan heb je, hoe gemakkelijk kan het zijn, groente-tomatensoep. Misschien zelfs lekkerder dan de snert van Atie en Joop, waar zij over schreven gisteren. Verder gaat het meer dan goed met jullie lezen en zien we. Een klein beetje feest der herkenning toch. Zo herkenden wij ons op het trekpontje van Molletjesveer op een zijvaart van het Noordzeekanaal, jullie op de zijrivier van de Mekong en in de vele eilandjes waar jullie over spreken, niet de Kalverpolder, maar de Eilandspolder waar ik ooit de schaatsen onder had. Prachtige verhalen en toch zoals gezegd zo herkenbaar voor ons als niet globetrotters. De lokale Van der Valk van ome Gerrit en tante Toos liet wat te wensen over begrepen we, wat ongetwijfeld met opstartproblemen te maken heeft zullen we maar zeggen. Een nieuwe kijkhit met een liedje erin 'hallo allemaal wat fijn dat je er bent' is wel aardig om te melden dat als je het land idioterie en nikszeggende tv geeft het zal scoren. Jullie merken dat wel bij terugkomst. Voor de rest gaat het in ons landje voor zover wij horen redelijk tot goed en zeggen we weer tot schrijfs, geniet van alles en uiteraard: voorzichtig en fatsoenlijk daar met ze tweetjes.
    Tenslotte beloof ik bij deze dat er een ruime portie soep voor twee de vriezer in zal gaan en speciaal voor jullie ook deze keer: zonder vlees :-) Bij terugkeer zal dat jullie kant opkomen.
    Datwastweer en warme groet van
    Ger en Aaf
  4. Nel en John van Loon:
    Hallo Ger en Aaf,
    Ha,ha! Nou, voor de tomaten/groentensoep houden we ons aanbevolen! Trouwens voor boerenkool ook......
    De meest geweldige soep komt echter uit deze streken. Ik stuur maar alvast het recept😀🍜:
    Thaise Traditionele Tom Yum Kung soep

2 stengels citroengras, het onderste deel fijngehakt
    3-4 teentjes knoflook, fijngehakt
    1 theel. geraspte laos of gember
    1 verse rode Spaanse peper, gehakt, of 1-2 tl Thaise chilisaus
    royale handvol verse shii-take paddestoelen, in plakjes
    sap van 1 limoen
    2 eetl. vissaus
    1 eetlepel. sojasaus
    12 middelgrote tot grote garnalen, gepeld
    handvol verse (Thaise) basilicum
    eventueel: andere groenten naar keuze: 1 handvol broccoli, kerstomaatjes, of baby paksoi
    1 theel. suiker
    1/4 kop verse koriander
  5. Henk Ras:
    hoi John en Nel

Wat een belevenissen weer. Prachtig zoals jullie het beschrijven, iedere keer weer een feest om te lezen. En om nogmaals bewust te worden hoe het hier in deze rijke maatschappij eraan toe gaat. Heel veel plezier verder, met de nodige zweetdruppeltjes erbij. Lieve groet, Hannie en Henk