Een stukje uit de geschiedenis van Laos

15 januari 2018 - Thakhek, Laos

In 1897 werd Laos door de Fransen bezet. In die tijd werd er door de Fransen een vorm van slavernij toegepast, men zag de bevolking als tweederangs mensen. In 1949 kreeg Laos een zekere mate van onafhankelijkheid binnen de Franse Unie en in 1962 werd Laos helemaal onafhankelijk. Laos bleef een buffer tussen het communistische Noord Vietnam en het pro-Amerikaanse Thailand. In 1964 begon de oorlog tussen Vietnam en VS. Laos was officieel neutraal, maar door de buffer die het was tussen Vietnam en Thailand raakte het land betrokken bij de oorlog. Amerikaanse bommenwerpers die terug kwamen van Vietnam gooiden de bommen die over waren op Laos. Tussen 1964 en 1973 zijn naar schatting 2 miljoen bommen boven Laos gegooid, dat is 2000 per inwoner, waarmee Laos het meest gebombardeerde land ter wereld is per hoofd van de bevolking. In 1997 gaf de VS de volgende cijfers nog vrij: tussen 1965 en 1973 is 1.360.000.000 kilo bommen (voor een groot deel clusterbommen) vanuit de lucht gedropt op Laos (500 kilo per inwoner). Hiervan is een groot deel nog niet ontploft, maar het schijnt dat ook deze cijfers nog niet compleet zijn. Sinds 1994 is begonnen met de opruiming van dit materiaal!! In 1975 werd de Democratische Volksrepubliek Laos (Info uit boekje over Laos van Bernadette Speet).

1. Rolf:
    15 januari 2018
    De berekening van de 2 miljoen bommen en 2000 per inwoner klopt niet. 2.000.000 : 2.000 = 1000 inwoners?? Uit de andere cijfers bereken ik ca.9,1 miljoen inwoners. Neem aan dat dat wel klopt. Blijven natuurlijk waanzinnige cijfers. Rolf
  2. Marijke van Essen:
    15 januari 2018
    Kan het zijn dat jullie in een vorige reis ook zo'n manouvre met de fietsen moesten doen bij een grensovergang? Maar goed dat jullie fruit eten ipv die niet vegetarische ondefinieerbare hapjes! Moet je water kopen en zelf daarmee fruit wassen?
    Leuk om te lezen, doodgewoon voor daar is een avontuur voor ons, westerlingen. Jullie doén het toch maar!!! 👍
  3. Adriaan Gaastra:
    15 januari 2018
    Ik lees steeds dat de communicatie in het Engels een probleem is. Misschien spreken de mensen beter Frans, de taal van de voormalig kolonisator.
  4. Magda en Jelle Hoogeboom:
    16 januari 2018
    Wat veel bommen, hopen dat ze het ooit!!! nog eens bom vrij krijgen. Mooie informatie, nog veel fiets plezier Groetjes van ons.