Gearriveerd in Laos.....dansen op de markt!

15 januari 2018 - Thakhek, Laos

Inmiddels zijn we in Laos beland. Gisterochtend vroeg uit Ban Phaeng vertrokken. We hadden 103 km voor de wielen. Het weer is prachtig. Zon en 25-30 graden.

De route afwisselend op de doorgaande (asfalt)weg, dan weer op beton- of gravelwegen.

Het landschap laat weer meer rijstvelden en minder rubberplantagen zien. We fietsen veel door landelijke dorpjes en vlak langs de Mekong. Omdat we ook de grens nog over moesten zijn we weinig gestopt. Alleen even geluncht op een paviljoen aan/boven de Mekong.

Na 89 km bereikten de Friendship bridge nr. 3 ( gezamelijk project Thailand en Laos, maar betaald door Australië!). Daar moesten we eerst uitchecken( bye, bye Thailand.....komen we ooit nog terug?).

Dan begint een bijzonder circus: we mogen namelijk niet fietsend over de brug naar  de Laos kant. Wij én de fietsen moeten in de bus. De fietsen werden achterin de bus getild en aan de andere kant van de Mekong er weer uitgetild. En dat voor een ritje van 3 minuten!

Om Laos binnen te komen moesten we een visum in ons paspoort laten zetten (en betalen). Dat ging tamelijk vlot, hoewel ook hier alleen maar met handen en voeten gesproken kan worden.

Vervolgens de laatste 15 kilometer naar Thakhek,waar we incheckten bij het Inthira hotel( vanuit Thailand geboekt, leve Booking.com....). Keurig hotelletje, werden ontvangen met een koud lycheedrankje.

Thakhek is een levendig plaatsje waar je, met name dicht bij de Mekong, nog de Franse (bouw)invloed ziet. En stokbroodje bij het ontbijt!

We zijn hier een extra dag gebleven.

Vandaag zijn we naar de Buddha cave gefietst. Dat is wel een bijzondere plek. Het is een grot die pas in 2004 is (her)ontdekt door een local die op zoek was naar vleermuizen(hier een delicatesse). In de grot bleken ca 250 Buddha beelden te staan, kleinere en grotere. Tegen een zeer geringe vergoeding kan je de grot bezoeken. Foto’s maken mag helaas niet. Het is ook een plek geworden waar de Lao-boeddhisten puja’s ( bloemen, fruit,geld) offeren.

Vanmiddag nog de plaatselijke markt bezocht. Dat is en blijft een belevenis. Je kijkt je ogen uit naar al de exotische  producten die over de toonbank gaan.

Groentes, kruiden, vis, vlees, maar we zagen ook (weer) ratten, kakkerlakken, kikkers, darmen en nog veel meer ondefinieerbare zaken.

We hebben ons maar beperkt tot wat fruit....

Het werd ook nog een vrolijke boel toen eenverkoopster met 2 vissen in de handen stond te dansen en wij daar natuurlijk om moesten lachen. Binnen no time stonden Nel en ik met deze dame tussen de vis te dansen. Tot grote hilariteit van alle verkoopsters!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ineke Visser:
    15 januari 2018
    Leuk verhaal weer. Ben toch wel benieuwd naar de buddha cave, ik wist niet van het bestaan. niet toeristisch dus? ook niet stiekem een klein fotootje gemaakt? ;-)
    trouwens, ook leuk om een stukje geschiedenis mee te lezen. er is zoveel gebeurd in die landen, ik vond dat toen in Thailand ook al erg indrukwekkend. Groetjes
  2. Jos:
    16 januari 2018
    Leuk om te lezen allemaal en herkenbaar. Bij de Friendshipsbrug gingen wij rechtdoor en bleven in Thailand. De taal is wel een probleem inderdaad, ook omdat je niets kan lezen. Soms zagen wij alleen aan het telefoonnummer dat we bij het juiste adres waren. Maar de Thailanders zijn heel behulpzaam voor 'falang' , Where you go? roepen ze al van grote afstand. Veel plezier verder!
  3. Magda en Jelle Hoogeboom:
    16 januari 2018
    Wat veel kilometers hebben jullie gefietst!!, weer mooie foto's en die rat gatverdarie. Hou het maar bij fruit wel zo verstandig.
  4. Nel en John van Loon:
    16 januari 2018
    Magda, ik heb je raad opgevolgd, vandaag heerlijke papaya en dragonfruit gegeten😋😋😋😋