Het zit er op! Nog een terugblik

29 december 2019 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Gisteren onze laatste etappe naar Ho Chi Minh City gereden,  waar we bijna een maand geleden zijn begonnen. Totaal zo’n 1100 km door de Mekongdelta gereden.

We merken dat we vertrouwd zijn geraakt met het landschap, de mensen en alles wat de afgelopen weken op ons af is gekomen. Gisteren veel plantages met dragonfruit (ofwel pitiya)gepasseerd, ook hier kregen we weer dragonfruit aangeboden toen we stopten om een paar foto’s te maken. Het is wel bijzonder om te zien hoe deze planten groeien. Het is een cactus, die wordt vastgebonden aan betonnen paaltjes, vanuit de kroon hangen lange scheuten naar beneden. De bloemen waaruit de vruchten ontstaan zijn prachtig en hebben een witte kleur, de vrucht kleurt uiteindelijk diep roze aan de buitenkant en kan van binnen wit zijn of dieproze met zwaarte zaadjes. De vrucht heeft niet zo’n uitgesproken smaak, maar is heerlijk sappig(en gezond!)

De laatste 10 km van onze etappe naar het centrum van Ho Chi Minh City was pittig. Een ware survivaltocht door al het verkeer, dat bijna uitsluitend uit scooters bestaat, duizenden en duizenden. Er zijn verkeerslichten, maar bijna iedereen begint al te rijden voor het licht op groen springt, wanneer jij denkt nog net door groen te rijden met je fiets, ben je eigenlijk te laat en komen van alle kanten de scooters op je af. Maar we hebben het gered, we zijn heelhuids op onze bestemming aangekomen.

En wanneer we terug zijn, moeten we eerst maar een lange strandwandeling maken om het fijnstof uit onze longen te ‘spoelen’.

Vandaag hebben we het ‘War remnants museum’ bezocht. De geschiedenis van de Vietnamoorlog wordt indrukwekkend uitgelegd en de vele foto’s en beelden zijn enorm confronterend. Een paar cijfers die mij zijn bijgebleven... Er is in de oorlog, naast alle bombardementen, 80.000.000 liter Agent Orange ingezet, met als gevolg veel ernstige ziektes en kinderen die ernstig mismaakt geboren zijn. Er zijn 3 miljoen Vietnamezen gedood, waarvan 2 miljoen inwoners van het land. Wanneer je die beelden ziet, hoop je dat zoiets nooit meer gebeurd, maar dat, weten we inmiddels, is wishful thinking.

Eindconclusies van onze fietstocht in het kort:

De bevolking: ontzettend vriendelijke, vrolijke  mensen waar je makkelijk contact mee maakt. Na de beelden in het museum vandaag maakt dat extra indruk.

Verkeer: In de stadjes waar we na een dag fietsen aankwamen, was het overal vreselijk druk, met duizenden scootertjes. Je vraagt je af hoe dit er in de toekomst uit gaat zien. Een dagelijkse explosie van fijnstof.

Bij gebrek aan ruimte op de weg, scheuren de scootertjes ook gewoon over de stoep, vooral rond de spits.

De scooter is het nationale vervoersmiddel, zowel voor personen als voor goederen. Hele gezinnen, soms wel tot 5 personen (ouders met 3 kinderen) verplaatsen zich met de scooter. Voor het transport van goederen worden constructies gebouwd, die op de scooter worden geplaatst, zoals een frame voor melkbussen, waarmee 3 melkbussen vervoerd kunnen worden.

Het gebruik van de helm, meestal heeft de bestuurder een helm op, maar de overige passagiers niet. Dus vader een helm, moeder en kinderen niet.... En juist de kinderen zijn zo kwetsbaar. Ze zitten of staan gewoon voor de berijder. En het gebruik van de claxon kent geen grenzen....

De fietstocht: Een mooie tocht, waarbij je een goed beeld krijgt van  het dagelijks leven en waarbij je ontzettend veel indrukken op doet! Maar daar hebben we genoeg over geschreven.

Economie: Draait volop, iedereen is bezig.... veel visserij, veel handel in groenten en fruit, hout, rijst. Er wordt aan de wegen gewerkt, en wordt volop gebouwd.

Koffie: Vietnam is een land van koffiedrinkers. Overal zie je caféetjes waar je koffie kunt drinken. En dat is ook echt een sociaal gebeuren, niet alleen ouderen, maar ook jongeren zie je in een koffietent bij elkaar zitten.

Geluid: Hier geldt schijnbaar geen maximum  aan decibels. Overal staat de televisie keihard aan. En bij trouwpartijen wordt er een installatie gehuurd, en dan wordt er oorverdovend hard muziek gedraaid, We hebben een paar keer gehad dat ze wenkten dat we aan moesten schuiven, maar vanwege het geluid hebben we vriendelijk gezwaaid en aangegeven dat we door gingen.

De taal: Bijna niet aan te leren! Wat een moeilijke taal! Er zijn 29 letters. De f, j, w en z ontbreken. Maar er zijn bv wel drie soorten a, een gewone a, maar ook â en ã. Wat het moeilijk maakt is dat bepaalde tekens boven de letters aangeven hoe  de toon in een woord is, omhoog, omlaag...., lang of kort aanhoudend.

Dus wanneer je een woord opzoekt in een woordenboek en je legt bij het uitspreken  de toon verkeert, gaat het helemaal fout.

Vogelnestjesboerderijen: zoals de varkensstallen een plaag zijn in Brabant, dreigen de vogelnestjesboerderijen dat in Vietnam te worden. In sommige streken stonden er ontzettend veel, met bovenop een enorme geluidsinstallatie om de zwaluwen te lokken, alleen ‘s nachts tussen 23.00 en 05.00 uur wordt  het geluid uitgezet. En wanneer de wind jouw kant op waait, ruik je de sterke geur van vogelpoep.

Eten: we hebben geprobeerd zoveel mogelijk vegetarisch te eten.

Dat lukte uiteraard niet altijd..... maar de Vietnamese keuken is heel smaakvol!!

En er wordt van alles en nog wat gegeten, van de tenen van de kippen tot de huid van varkens, heel dun gesneden ( en wij dachten dat het een noodle was😂)

Fruit: waanzinnig. Zoals in heel Z.O. Azië een enorme productie van het lekkerste fruit dat je kan bedenken.

Iedereen die meegereisd heeft, ontzettend bedankt voor de leuke reacties! En voor degenen die belangstelling hebben, laat het weten en dan komen we nog wel een keer ons verhaal persoonlijk  toelichten.

Morgen stappen we op het vliegtuig en hopen oudejaarsdag rond 13.00 uur weer op Nederlandse bodem te staan.

1. Rita Johnston:
    29 december 2019
    Safe trip home. Once again I thoroughly enjoyed reading of your travels and experiences! I am in total awe of your adventurous spirits. I know that your trip reports have given me many insights into places I will never see. Thank you!
  2. Marijke van Essen:
    29 december 2019
    Prachtige verhalen. Van alle ‘ gesmuld’. Maar als jullie nog ergens een presentatie geven ben ik er graag bij. Goede vlucht terug!! Fijne jaarwisseling in NL en een goed en gelukkig 2020 met misschien weer een bijzondere reis!
  3. Tjibbe en Margriet:
    29 december 2019
    Bedankt voor jullie geweldige verslag.
    We hebben genoten van de prachtige fietstocht.
    Een tocht waar heldenmoed voor nodig is om je in het verkeer (tussen de scooters) te begeven. En dan het afzien op slechte wegen en paden!
    Maar ook de verhalen over de prachtige natuur en de lieve mensen.
    Wat hebben jullie veel gezien en beleefd, geweldig!
    Tot slot wensen we jullie goede reis en een fijne jaarwisseling.
  4. Joop:
    29 december 2019
    Hartelijk dank voor jullie mooie en informatieve verhalen cq wetenswaardigheden! Fijne vluchtnaar dit koude kikkerlandje en tot binnenkort in de polder of waar dan ook! Wij wensen jullie een mooie jaarwisseling en gezond/voorspoedig 2020!
    Hartelijke groet
    Atie en Joop
  5. Henk Ras:
    29 december 2019
    Het was ons weer een waar genoegen getuige te zijn van jullie avonturen. Lijkt me weer een indrukwekkende belevenis.
    Goede thuisreis en hopelijk in goede gezondheid, tot volgend jaar!
    Groetjes uit Zwijndrecht!

Hannie en Henk
  6. Nico:
    29 december 2019
    het is weer ongelooflijk deze reis die jullie gemaakt hebben ik heb er van genoten.
    Een fijne thuis reis en tot ziens in Wormerveer.
    Groetjes van Loes en nico
  7. Magda en Jelle Hoogeboom:
    29 december 2019
    Weer een schitterende reis, waar jullie nog heel lang op terug kunnen kijken. Vast wel een paar weekjes afkicken van de vele indrukken die jullie gekregen en het klimaat niet te vergeten. Goede reis terug.
  8. Jaap Bartels:
    29 december 2019
    Mooie reis en nu wachten op weer een mooie avond.
  9. Ineke Visser:
    29 december 2019
    Erg leuk om zo met jullie mee te reizen! Goeie reis terug naar huis!
    Tot snel 😘
  10. Angelique Titulaer:
    29 december 2019
    Bedankt voor jullie verhalen! En alvast een heel mooi 2020 toegewenst! Groeten, Joke en Angelique
  11. Loes:
    30 december 2019
    Het was voor jullie, maar ook voor ons een spannende belevenis om mee te mogen "reizen"met jullie.
    Een goeie vliegreis en kom weer goed thuis.
    Een welkom thuis gewenst van Nico en Loes.
  12. Carolien:
    30 december 2019
    Wat hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt.👍🙂 🚲🚲🚲🚲
    Alle belevenissen hebben jullie weer mooi verwoord in jullie blog.
    Goede reis naar huis! ✈️
  13. Gree Lust, voorzitter Vrouwen Van Nu Oostzaan:
    6 maart 2020
    Wij willen graag dat u een avond bij ons komt verzorgen voor Vrouwen Van Nu Oostzaan over de reis naar Vietnam.
    Is dat mogelijk
    Hoor graag van u.
  14. Nel en John van Loon:
    8 maart 2020
    Beste Gree,
    Dat is wel mogelijk.
    Om verdere afspraken te maken is het het handigste om een Email te sturen naar ons Email adres waarin u ook uw telefoonnummer vermeld, zodat we telefonisch contact op kunnen nemen.
    Vriendelijke groet,
    John en Nel van Loon